Intimism in Lithuanian art during the Second World War

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Intimism in Lithuanian art during the Second World War
Alternative Title:
Intymizmas Antrojo pasaulinio karo Lietuvos dailėje
In the Book:
Art and artistic life during the two world wars. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2012. P. 246-272. (Dailės istorijos studijos ; 5)
Keywords:
LT
Antrasis pasaulinis karas, 1939-1945 (World War II); Interjero tapyba; Intymizmas; Lietuvos dailė; Nacių okupacija; Portretas.
EN
Interior painting; Intimism; Intimism, Lithuanian art; Lithuanian Art; Nazi occupation; Portraiture; Portraitute; Second World War; The Second World War.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekiama apibūdinti Antrojo pasaulinio karo metų Lietuvos dailės ypatumus, perteikiančius nacių okupacijos realijas bei vietinių civilių gyventojų nuotaikas. Vizualinių šaltinių (dailės kūrinių) interpretacija grindžiama ikonografijos studijomis, taip pat rašytinių šaltinių (kritikos straipsnių, laiškų, dienoraščių, atsiminimų) informacija. Straipsnio teiginiai remiasi išplėsta intymizmo samprata, padedančia apjungti į vieningą grupę skittingų autorių ir skirtingos stilistikos karo metų dailės pavyzdžius. Tai kūriniai, pasižymintys klasikinio intymizmo (turima omenyje XIX a. pabaigos - XX a. pradžios prancūzų simbolizmo atmaina) ypatumais: nedideli formatai, interjero scenos arba dailininkų artimųjų, bičiulių atvaizdai, turtinga, tačiau subtili, prislopinta spalvų gama, rami nuotaika, paveikslo erdvė pabrėžtinai atribota nuo žiūrovo erdvės. Karo metų dailės pavyzdžiai tetai pasižymi Nabis grupei priklausiusių intymizmo atstovų kūrybai būdingu rafinuotu estetizmu; kato kasdienybės žymės, skurdžios buities ženklai paprastai nustelbia tapybos grožį. Žvelgiant į karo metais sukurtą dailę pro intymizmo prizmę, matyti, kad eilinis kasdieninis namų gyvenimas ir jo veikėjai - dailininko šeimos nariai, jo kambarys, dirbtuvė ar net virtuvė, gėlių vaza ant stalo ar komodos, pro langą atsiveriantis vaizdas, - įgijo išskirtinę reikšmę kaip vaizdavimo objektas. Jokios ypatingos filosofijos tame nebuvo, tačiau paveikslai, įprasminantys banalybę, atveriantys jos vertę ir grožį, padėjo kabintis į gyvenimą ir dailininkams, ir jų publikai. Antrojo pasaulinio karo metų intymizmas - dailė, kilusi iš uždaro gyvenimo ir skirta uždaram vartojimui. Su prancūzų tapybos kryptimi ją sieja tik nuotaikos bei vaizdo intymumas ir atitinkama žanrinė struktūra: portretas, interjero scena, natiurmortas, kamerinis peizažas.[...]. [Iš leidinio]

ISBN:
9789955868538
ISSN:
1822-2285
Related Publications:
Art as a narrative of everyday life in Lithuania during World War II / Giedrė Jankevičiūtė. Art of identity and memory : toward a cultural history of the two world wars in Lithuania. Boston: Academic Studies Press, 2016. P. 85-138.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/45254
Updated:
2018-12-17 13:26:56
Metrics:
Views: 6    Downloads: 3
Export: