9-12 klasių moksleivių požiūris į kompleksinio ugdymo svarbą projektuojant karjerą

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
9-12 klasių moksleivių požiūris į kompleksinio ugdymo svarbą projektuojant karjerą
Alternative Title:
Outlook of senior pupils on the importance of complex education while planning the career
In the Journal:
Keywords:
LT
Bendrosios kompetencijos; Integracija; Integracija, bendrosios kompetencijos, kompleksinis ugdymas, studijos, karjera; Karjera; Kompleksinis ugdymas; Studijos.
EN
Career; Complex education; General competences; Integration; Integration, odinory, comprehensive education, training, career; Integration, studies, career, key competences, complex education; Studies.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama dviejų Kauno miesto gimnazijų ir Jonavos pagrindines mokyklos vyresniųjų klasių moksleivių požiūris į kompleksinio ugdymo ir bendrųjų kompetencijų svarbą projektuojant būsimas studijas ir karjerą. Straipsnyje pasitelkiant švietimo dokumentų ir mokslines literatūros analizę siekta aptarti kompleksinio mokymo sampratą bei aktualumą, apklausos (raštu) metu pabandyta atskleisti vyresniųjų klasių moksleivių požiūrį į kompetencijas bei savybes, reikalingas sėkmingam mokymuisi ir darbui. Konstatuojamos pragmatinio moksleivių požiūrio į mokyklą ir jos teikiamas paslaugas tendencijos, aiškėja moksleivių nuostata sėkmingoms studijoms ir darbui būtinomis savybėmis laikyti platų išsilavinimą, išsiugdytas mokėjimo mokytis, bendravimo ir bendradarbiavimo bei asmeninę kompetencijas. [Iš leidinio]

ENArticle analyses and presents the results of an exploratory research into the outlook of senior pupils on the importance of the complex education for the studies and career projecting. Senior pupils believe that the major function of school is to prepare a person for further studies and career as well as to relate the process of learning to practical experience. Greater attention is not paid for the complex and versatile person's nurture. Pupils tend to study one or several science spheres, which arc especially important for them and ignore the significance of complex education, which is usually related to social sciences. What is more, the results of the survey provide information that pragmatic values dominate among pupils. The devaluation of conception of erudite during Renessaincc, as well as decline of meaning of da Feltre "casa giocosa" and the increasing popularity of narrow subject specialization is also observed at the same time. [From the publication]

ISSN:
2029-4557
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/45116
Updated:
2020-08-22 11:08:39
Metrics:
Views: 3
Export: