Musical paintings of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis and Modernism

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Musical paintings of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis and Modernism
In the Journal:
Music in art. 2012, Vol. 37, no. 1-2, p. 249-264
Keywords:
LT
Džordžas de Kirikas; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Vasilijus Kandinskis; Meno stiliai / Art styles; Modernizmas / Modernism; Simbolizmas / Symbolism; Tapyba / Painting.
Summary / Abstract:

LTM. K. Čiurlionio kūrybai įtakos turėjo lietuvių ir lenkų neoromantizmas, modernistinis judėjimas „Jaunoji Lenkija“, simbolizmas, Art nouveau stilius, tačiau šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skiriama jo kūrybos santykiui su abstrakcionizmu, metafizine tapyba ir siurrealizmu. Darbe aptariamas prieštaringai vertinamas klausimas, apie . K. Čiurlionio ir V. Kandinskio poveikį abstrakčiojo meno raidai, lietuvių dailininko kūrybos santykis su metafizinės tapybos pradininko Giorgio de Chirico kūryba. M. K. Čiurlionio asmenybės ir jos vietos meno istorijoje apibūdinimui tinkamiausios sąvokos yra universalumas ir novatoriškumas. Menininkui būdingas maksimalizmas, spontaniškas ir vidinis prieštaringumas. Kaip ir daugeliui universalistų, jam būdinga filosofinė refleksija. M. K. Čiurlionis muziką siejo su tapyba. Jo muzika yra panaši į novatoriškus kitų to meto kompozitorių eksperimentus. Siekiant paaiškinti M. K. Čiurlionio vietą modernioje kultūroje, kyla klausimai: Kodėl talentinga asmenybė nepelnytai atsidūrė Vakarų meno paraštėse? Ar įmanoma menininką grąžinti į teisėtą vietą modernaus meno istorijoje? Kas yra M. K. Čiurlionio genialumo ir originalumo šaltinis, ir kaip jo kūryba sąveiką su naujomis modernaus meno tendencijomis? Apibendrinime teigiama, kad M. K. Čiurlionis buvo universalistas, pasižymėjęs imlumu ir nenoru apsiriboti vienu žanru, konceptualia schema, metodu ar mokykla. Anksčiau nei kiti modernaus meno kūrėjai, jis atskleidė muzikinių kompozicijų, abstrakčiojo meno, poetiško siurrealizmo ir metafizinės tapybos galimybes vaizduojamajame mene.Reikšminiai žodžiai: Abstrakcionizmas; Art noveau; Džordžas de Kirikas; Lietuvos dailės istorija; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Metafizinė tapyba; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Modernizmas; Neoromantizmas; Simbolizmas; Siurrealizmas; Vasilijus Kandinskis; Abstractionism; Art Noveau; Giorgio De Chiriko; History of Lithuanian Art; M.K. Čiurlionis; Metaphysical Paintings; Metaphysical painting; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Modernism; Neoromanticism; Surrealism; Symbolism; Wassily Kandinsky.

ENThe artistic style of the Lithuanian painter and composer Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) may be distinguished by four periods: (1) an early period of literary-psychological symbolism, dominated by symbolist iconography and a literary view of the depicted subjects (1903-1906); (2) period marked by the search for new means of plastic expression and the formation of an individual style (1906-1907); and (3) the sonata period, from which emerged (4) the metaphysical surrealist period with manifestations close to the metaphysical painting of De Chirico (1908-1909). Čiurlionis's mature works are dominated by subtle graphic composition, clear artistic form, abstract arabesques, and the refined use of color characteristic of Far Eastern landscape painting. Through his first abstract pictures created during the winter of 1906-1907, Čiurlionis opened up the shortest route to abstract art, influencing the artistic development of Kandinsky, and then indirectly Kupka , Mondrian, Malevič, and Picabia. Čiurlionis's metaphysical group includes about twenty works, in which bright compositions full of ecstasy, sunlight, and nostalgia for beauty cohabit with gloomy, legendary, mysteriously menacing, dramatic, phantasmagorical motifs. In their spirit, these pictures arc close to motifs and moods of De Chirico's metaphysical paintings. The two artists are connected here by the theme of the city and by the abundant use of architectural elements (the towers, aqueducts, bridges, and gates of cities, the silhouettes of temples and castles, while De Chirico supplemented these elements by frozen sculptures. Before the heyday of surrealism no other Western painter of the early twentieth century so intensively expanded and revealed the spaces of a fantastic, metaphysically perceived world as Čiurlionis, Chagall, and De Chirico have done. [From the publication]

ISSN:
1522-7464
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/43148
Updated:
2020-09-08 19:25:45
Metrics:
Views: 53    Downloads: 13
Export: