Kūno kultūros mokytojų darbinių stresorių ir sociodemografinių kintamųjų sąsajos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kūno kultūros mokytojų darbinių stresorių ir sociodemografinių kintamųjų sąsajos
Alternative Title:
Correlations between work stressors of physical education teachers and socio-demographic variables
In the Journal:
Sporto mokslas [Sports science]. 2012, Nr. 2 (68), p. 13-18
Keywords:
LT
Fizinis ugdymas / Physical education; Mokytojų ugdymas / Teacher education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekta nustatyti kūno kultūros mokytojų pedagoginiame darbe patiriamus stresorius. Tyrimo tikslas – nustatyti kūno kultūros mokytojų darbinius stresorius ir jų sąsajas su sociodemografiniais kintamaisiais. Tyrime dalyvavo 118 kūno kultūros mokytojų, dirbančių bendrojo lavinimo mokyklose. Duomenys buvo renkami naudojant darbinių stresorių ir sociodemografinį klausimynus. Gauti duomenys apdoroti taikant parametrinę statistiką, naudotas Mann-Whitney (U) kriterijus. Tyrimas parodė, kad kūno kultūros mokytojai svarbiausiais streso šaltiniais savo darbe įvardija įvairių dokumentų ir kitų „popierių“ gausą, švietimo sistemos reformas ir didelę atsakomybę už mokinius. Netinkamos darbo sąlygos, psichologinis klimatas mokykloje, darbas su skirtingos lyties moksleivių grupėmis, problemos su moksleivių tėvais kūno kultūros mokytojams beveik nekelia streso. Jaunesniems ir mažesnį pedagoginio darbo stažą turintiems mokytojams didelis skaičius mokinių sporto salėje kelia didesnį stresą nei jų vyresniems ir ilgiau dirbantiems kolegoms.Vyresni ir ilgiau dirbantys kūno kultūros mokytojai pažymėjo, kad jiems stipresnis darbinis stresorius yra didžiulė atsakomybė už kitus, įvairių dokumentų ir kitų „popierių” gausa, kūno kultūros mokytojo darbo neįvertinimas. Vyrai yra nepatenkinti mažais atlyginimais, o moterys nurodo, kad kitų dalykų mokytojų požiūris į kūno kultūrą kelia nepasitenkinimą darbu. Mokytojams vyrams mažas atlyginimas, o mokytojoms moterims kitų pedagogų požiūris į kūno kultūrą sukelia stresą. Mieste dirbantys mokytojai moksleivių nepagarbą ir didelį mokinių skaičių klasėse vertino kaip didesnį stresorių nei rajonuose dirbantys kūno kultūros mokytojai. Kūno kultūros mokytojai, dirbantys gimnazijose, konkurenciją mokymo įstaigoje vertina kaip stipresnį stresorių nei pedagogai, kurie dirba pagrindinėse ar vidurinėse mokyklose. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kūno kultūra; Kūno kultūra, mokytojai, stresas; Mokytojai; Stresas; Stresoriai; Physical education; Physical education, teachers, stress; Stress; Stressors; Teachers.

ENArticle deals with the assessment of the stressors experienced by physical education teachers in their pedagogical work. The research aim is to estimate work stressors of physical education teachers and their correlations with socio-demographic variables. 188 physical education teachers working in mainstream schools took part in the research. The data has been collected by employing questionnaires for measurement of work stressors and socio-demographic aspects. The obtained data has been processed by applying the parametric statistics; Mann-Whitney (U) criterion has been applied. The research reveals that teachers of physical education list abundance of various documents and other "papers", educational system reforms and high responsibility for pupils as the most important sources of stress in their work. Unfavourable work conditions, psychological climate in school, work with groups of different sex pupils, problems with pupils’ parents almost do not cause any stress to physical education teachers. To younger teachers and those having less pedagogical work experience, a high number of pupils in a sport hall causes higher stress comparing to their older colleagues working for a longer time.Those elder physical education teachers who have been working for a longer time emphasise that great responsibility for others, abundance of various documents and other "papers", undervaluation of physical education teacher’s work are strongest work stressors. Male teachers are dissatisfied with low salaries whereas women indicate the point of view of other pedagogues towards physical education as causing stress. Teachers working in town assess pupils’ disrespect and a high number of pupils in classes as a greater stressor than those physical education teachers working in districts. Gymnasium teachers of physical education assess staff competition in their educational institutions as a stronger stressor than those pedagogues working in basic or secondary schools. [From the publication]

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/42172
Updated:
2022-11-07 15:44:35
Metrics:
Views: 20    Downloads: 1
Export: