Socially responsible business

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Socially responsible business
In the Journal:
Товари i ринки. 2006, № 2, p. 5-15
Keywords:
LT
Ukraina (Ukraine); Utena; Lietuva (Lithuania); Verslas / Business.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama socialinės atsakomybės (SA) koncepcija ir verslo socialinės atsakomybės (dar gali būti vadinama korporacinė socialinė atsakomybė) vystymosi ypatumai. Autorius išsamiai analizuoja pasaulinėje praktikoje dažniausiai naudojamas socialinės atsakomybės formas ir jos įdiegimo ypatumus „Utenos trikotažo“ įmonėje. Tai pirmoji Lietuvos įmonė, kurioje buvo diegiama SA sistema sertifikuota pagal tarptautinį standartą SA 8000. Pagal tokį modelį buvo sertifikuota taip pat ir „Utenos trikotažo“ dukterinė įmonė Ukrainoje „Mrija“. Straipsnyje padarytos išvados, kad socialinės atsakomybės sistemos įvedimas didina įmonės darbuotojų lojalumą, įmonė tampa konkurencingesnė, o kylantis įmonės įvaizdis sustiprina visuomenės, valdžios bei užsienio partnerių ir klientų pasitikėjimą pačia įmone.Reikšminiai žodžiai: Socialinė atsakomybė; Socialiai atsakingas verslas; Verslo aplinka; Social responsibility; Social responsible business; Evironment of business.

ENThe article analysis a concept of social responsibility (SR) and the peculiarities of the development of business social responsibility (it also may be called corporate social responsibility). The author analyses in detail the forms of social responsibility most often used in the worldwide practice and the peculiarities of its introduction within the company “Utenos trikotažas”. This is the first company in Lithuania, where SR system certified according the international standard SA 8000 was introduced. According to such a model “Mrija”, the subsidiary of “Utenos trikotažas” in Ukraine was certified as well. The article makes a conclusion, that introduction of social responsibility increases loyalty of employees, the company becomes more competitive, and the growing image of the company intensifies trust of society, authority, foreign partners and clients within the company itself.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/4145
Updated:
2013-04-28 16:01:34
Metrics:
Views: 30
Export: