Žalgirio tema XIX-ХХ а. Lietuvos dailėje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žalgirio tema XIX-ХХ а. Lietuvos dailėje
Alternative Title:
Grunwald theme in 19th-20th century Lithuanian art
Keywords:
LT
18 amžius; 19 amžius; 20 amžius; Dailė / Art; Tapyba / Painting; Tarptautiniai konfliktai. Karai / International conflicts. Wars.
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje aptariamos istorinės drobės ir Žalgirio tema XIX–XX a. Lietuvos dailėje. Pranciškaus Smuglevičiaus pradėtą istorinį darbą tęsė jo mokinys Vilniaus meno mokykloje – Juozapas Peška. Tolesnis žingsnis siekiant populiarinti bendros istorijos siužetus dailėje buvo Julijono Ursino Nemcevičiaus iliustracijos. Juo sekė Jonas Damelis, sukūręs keletą kompozicijų, susijusių su senąja Lietuvos istorija. Detalių autentiškumas jam (kaip ir pirmtakams) dar nebuvo svarbiausias dalykas. Dailininkas Vincentas Smakauskas istorinei tapybai ruošėsi jau daug nuodugniau, pats rinko reikiamą medžiagą, keliavo po istorines vietoves. Žalgirio mūšiui skirtą kompoziciją jis nutapė jau 1847 metais, tačiau jos likimas nežinomas. Sėkmingiau susiklostė tapytojo Januarijaus Suchodolskio kūrybos likimas – kelios dešimtys jo drobių saugomos Lenkijos ir Lietuvos muziejuose. Beveik vien istorinei tapybai buvo pasišventęs Jonas Trojanauskas. XX a. pradžioje, artėjant 500-osioms Žalgirio mūšio metinėms, vėl pastebimas Lietuvos dailininkų susidomėjimas Žalgirio tema. Tuo metu Žalgirio ir Vytauto temą daugiausia naudojo skulptoriai. Suprantama, kad lietuviai dailininkai negalėjo varžytis su Janu Mateika. Originalių lietuviškų Žalgirio mūšio versijų teko ilgokai palaukti. Visi straipsnyje išvardyti XX a. kūriniai gali būti vertintini tik kaip kukli duoklė lietuviškai batalinio žanro tradicijai arba kaip tolesnės atnašos ant dar amžiaus pradžioje susiformavusio Vytauto, kaip tautos didvyrio, įvaizdžio aukuro.Reikšminiai žodžiai: Dailė; Kūryba, meninė; Menininkai; Tapyba; Tapytojai; Žalgirio mūšis, 1410; Art; Artists; Battle of Grunwald; Creation, artistic; Grunwalds Battle; Lithuania; Painters; Painting.

ENThis article analyses the theme of historical canvas and Grunwald of the 19th–20th c. in Lithuanian art. The historical work commenced by Franciszek Smuglewicz was continued by his student at Vilnius School of Arts – Juozapas Peška. The next step on the path of promotion of the plots of the common history was made by the illustrations by Julijanas Ursinas Nemcevičius. He was followed by Jonas Damelis who created several compositions related to the old history of Lithuania. Like his predecessors, he was not concerned with the authenticity of details. An artist Vincentas Smakauskas prepared more thoroughly for historical painting. He collected the required material and visited historical places. He painted a picture dedicated to the Battle of Grunwald in 1847, however, its fate is unknown. The fate of the paintings by Januarijus Suchodolskis was more successful – several dozens of his paintings are kept in Polish and Lithuanian museums. Jonas Trojanskis was devoted to historical painting. At the outset of the 20th c., with the 500th anniversary of the Battle of Grunwald approaching, the interest of Lithuanian artists in this theme was growing. The themes of Grunwald and Vytautas were popular among sculptors of those times. Naturally, Lithuanian artists could not compete with Jan Matejko. A long time passed until original Lithuanian versions of the Battle of Grunwald saw the light. All the 20th c. works listed in the article can be assessed as a tribute to the Lithuanian tradition of military genre.

Related Publications:
Lietuvos istorijos naratyvai XIX a. dailėje / Aušrinė Kulvietytė-Cemnolonskė. Vakarykščio pasaulio atgarsiai / sudarytojai Margarita Matulytė, Romualdas Juzefovičius, Rimantas Balsys. Vilnius: Lietuvos dailės muziejus, 2018. P. 142-155, 375.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41239
Updated:
2013-04-29 00:55:52
Metrics:
Views: 26
Export: