Tegyvuoja Teodoras Narbutas ir tepralaimi Ignas Jonynas? : Vienos Lietuvos Metrikos žinutės apie Vytauto Didžiojo šeimyną interpretacija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tegyvuoja Teodoras Narbutas ir tepralaimi Ignas Jonynas?: Vienos Lietuvos Metrikos žinutės apie Vytauto Didžiojo šeimyną interpretacija
In the Journal:
Naujasis Židinys - Aidai. 2002, Nr. 7-8, p. 403-411
Keywords:
LT
Ignas Jonynas; Jogaila, apie 1351-1434, Lietuvos didysis kunigaikštis ir Lenkijos karalius (Vladislovas II Jogaila; Władysław II Jagiełło); Julijona Vytautienė; LDK Vytautas; Marija Vytautienė; Ona Vytautienė (Ona Palaimintoji); Rimvydas Petrauskas; Teodoras Narbutas (Teodor Narbutt); Vytautas Didysis, 1350-1430, Lietuvos didysis kunigaikštis (Vytautas the Great); T. Narbutas; Genealogija. Heraldika / Genealogy. Heraldry; Bajorai. Didikai. Valdovai / Gentry. Nobles. Kings.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama Lietuvos metrikos Teismų bylų knygoje nr. 275 informacija apie Lietuvos didžiojo kunigaikščio Vytauto (apie 1350–1430) genealogiją ir formuluojama Vytauto žmonų skaičiaus problema. Metrikos knygoje kalbama apie žinomą, tačiau istoriografijoje nepripažintą Vytauto žmoną Oprasją. Egzistuoja dvi nuomonės, kad buvo 2 Vytauto žmonos – Ona ir Julijona (Ignas Jonynas, iš dabartinių istorikų – Janas Tęgowskis) ir kad buvo 3 žmonos: Marija, Ona ir Julijona (Teodoras Narbutas, Antonis Prochaska ir kt.). Vytauto žmonomis tikrai buvo Ona (maždaug 1374–1418 m.) ir Julijona (1418–1430 m.). Keltina hipotezė, jog Vytautas galėjo būti vedęs prieš Oną, t. y. prieš 1374 m. Amžininkų liudijimų nėra, o Vytautas 1430 m. užrašyme nurodė tik dvi žmonas – Oną ir Julijoną. Neatmestina, kad Vytauto pirmoji žmona buvo pagonė, galbūt apsikrikštijo. Šaltinių, mininčių Vytauto žmonas Marijos ir Oprasjos vardais, yra trys: Narbuto 1846 m. išleista Bychovco kronika, 1856 m. jo paskelbta "Grafo Kyburgo kelionė Lietuvon" ir paskelbtas 1704 m. dokumento nuorašas – fundacija Brastos bažnyčiai. Šių šaltinių ir čia minėtos Lietuvos metrikos analizė leidžia teigti, jog galimai Marija Vytautienė buvo pirmoji žmona, bet ji ir Oprasja nėra vienas ir tas pats asmuo. Laikydami Oprasjos vardą krikšto vardu, galima manyti, kad antroji Vytauto žmona pagonė nežinomu vardu su stačiatikišku krikštu gavo Oprasjos vardą. Vėliau ji tapo katalike ir gavo Onos vardą. Kita versija: Vytautas vedė ne pagonę, o stačiatikę Oprasją, kuri vėliau persikrikštijo į katalikę Oną. Tikėtina, kad Ona ir Oprasja (Eufrasja) buvo vienas ir tas pats asmuo.Reikšminiai žodžiai: Didžioji Lietuvos kunigaikštystė, Janas Tęgovskis; Ignas Jonynas; Jogaila; Julijona Vytautienė; Kunigaikščio šeima; LDK Vytautas; Marija Vytautienė; Ona Vytautienė (Ona Palaimintoji); Rimvydas Petrauskas; Smolenskas; T. Narbutas; Teodoras Narbutas (Teodor Narbutt); Vytautas; Grand duke Vytautas, Family of the duke; Ignas Jonynas; Jan Tegowski; Jogaila; Julijona, Vytautas' wife; Marija, Vytautas' wife; Ona Vytautiene; Ona, Vytautas' wife; Rimvydas Petrauskas; Smolensk; T. Narbutt; Teodor Narbutt; Vytautas.

ENThe article analyses the information of Lithuanian Metrica in the Courts Casebook No. 275 on the genealogy of the Grand Duke of Lithuania, Vytautas (~1350-1430), and formulates the problem in regards to the number of Vytautas' wives. The Metrica Book talks about Vytautas's wife Ophrasia, who is known but not recognized in historiography. There are two opinions: that Vytautas had 2 wives - Anna and Uliana (this idea is supported by such historians as Ignas Jonynas, Jan Tęgowski) and that he had 3 wives: Maria, Anna and Uliana (Teodoras Narbutas, Antoni Prochaska, etc.). It is known for a fact that Vytautas had two wives: Anna (~1374-1418) and Uliana (1418-1430). A hypothesis is suggested that Vytautas could have been married before Anna, i.e. before 1374. However, there are no testimonies of contemporaries and in 1430 Vytautas only wrote down two wives - Anna and Uliana. It is possible that Vytautas' first wife was a pagan and she might have been baptised. There are three sources that mention Vytautas's wives Maria and Ophrasia: Narbutas' Chronicle of Bychowiec, published in 1846, his book about travelling to Lithuania (the literal translation of the book title "Count of Kyburg's Trip to Lithuania"), 1856, and a published copy of the document of 1704 regarding foundation for a Ford (originally, Brasta) Church. The analysis of these sources and data from Lithuanian Metrica suggests that Maria Vytautienė was probably the first wife, but Ophrasia and her are not the same person. By thinking of Ophrasia's name as a name given after her baptism, it can be assumed that the second wife of Vytautas, an unknown pagan, received the name of Ophrasia after an Orthodox baptism. Later she became Catholic and received the name of Anna. The other version is as follows: Vytautas married not the pagan, but an Orthodox Ophrasia, which later converted to Catholic Anna. It is possible that Anna and Ophrasia (Euphrasia) were the same perso.

ISSN:
1392-6845
Related Publications:
Falsifikatas tai ar ne? Keli paleografinio tyrimo momentai / Rūta Čapaitė. Surasti tiesą: pagalbiniai istorijos mokslai falsifikatų tyrime / sudarytoja Rūta Čapaitė. Vilnius : Lietuvos istorijos institutas, 2022. P. 121-160.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/41096
Updated:
2022-02-22 22:50:03
Metrics:
Views: 23    Downloads: 6
Export: