Procesinių prievartos priemonių Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso projekte samprata, klasifikacija ir turinys

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Procesinių prievartos priemonių Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso projekte samprata, klasifikacija ir turinys
In the Journal:
Teisė. 2000, t. 35, p. 17-27
Keywords:
LT
Teisėkūra. Teisės šaltiniai / Legislation. Sources of law; Teismai. Teismų praktika / Courts. Case-law.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama procesinių prievartos priemonių Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso projekte (toliau - Projektas) samprata, klasifikacija ir turinys. Projekte procesinėms prievartos priemonėms yra skirtas atskiras skyrius, kuris yra naujas kodekso struktūrinis elementas, lyginant su galiojančiu Baudžiamojo proceso kodeksu (toliau - BPK). Projekte buvo nuspręsta visų prievartos priemonių taikymą reglamentuoti bendrai, atskira dalimi. Tai padaryta manant, kad į kratą, poėmį, asmens sulaikymą ir kitas panašias priemones pirmiausia reikia žiūrėti kaip į suvaržančias žmogaus teises. Pasak autoriaus, tai turėtų versti visus tas priemones taikančius pareigūnus baudžiamajame procese laikytis žmogaus teisių apsaugos standartų. Procesinių prievartos priemonių sąrašas Projekte yra pailgėjęs. Jame numatytos aštuonios kardomosios ir 15 kitų prievartos priemonių. Galiojančiame BPK yra šešios kardomosios ir 17 kitų prievartos priemonių. Nauja kodekso koncepcija lėmė, kad kai kurių priemonių atsisakyta. Antra vertus, procesinės prievartos priemonės statusas suteiktas kai kuriems veiksmams, kurie praktiškai daromi be aiškaus įstatyminio pagrindo ir kartais negalvojant, kad tais veiksmais suvaržomos žmogaus teisės. Lietuvos Respublikos Konstitucijoje žmogaus teisių apsaugai yra skirtas atskiras skirsnis, todėl visiškai logiška, kad ir tos teises varžančios priemonės, autoriaus teigimu, tūrėtų būti reglamentuojamos sistemingai ir nuosekliai.Reikšminiai žodžiai: Prievartos priemonės; Baudžiamojo proceso kodeksas; Coercive measures; Criminal procedure code.

ENThe article analyses a concept, classification and content of procedural coercive measures in the draft code of procedure of the Republic of Lithuania (hereinafter referred to as “the Draft”). The Draft has a separate section for procedural coercive measures which is a new structural element of the code compared to the effective Code of Criminal Procedure (hereinafter referred to as “CCP”). It was decided on a joint regulation of application of all coercive measures in a separate section of the Draft. This decision was based on a presumption that such measures as search, seizure, arrest, etc. should first of all be treated as measures restraining human rights. In accordance to the author officers employing such measures in criminal procedure should observe standards of human rights protection. The Draft has an extended list of procedural coercive measures which provides for 8 restraint measures and 15 other coercive measures. The effective CCP provides for 6 restraint measures and 17 other coercive measures. Due to the new concept of the code some measures were left out. On the other hand, status of procedural coercive measures was granted to some actions that technically are performed without clear legal basis and sometimes without even realising that such actions actually are restrictive to human rights. The Constitution of the Republic of Lithuania has a separate section on protection of human rights thus it’s only logical that measures which, in accordance to the author, are restricting to human rights would be regulated consistently.

ISSN:
1392-1274; 2424-6050
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/40351
Updated:
2018-12-17 10:47:55
Metrics:
Views: 228    Downloads: 105
Export: