Nuodėminga tapybos aistra

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Nuodėminga tapybos aistra
In the Journal:
Naujoji Romuva. 2008, Nr. 2, p. 40-49
Keywords:
LT
Chaimas Sutinas (Chaïm Soutine); Chaimas Sutinas (Chaïm Soutine); Prancūzija (France); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Dailė / Art; Tapyba / Painting; Žydai / Jews.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas Chaimo Soutine’o (1893–1943) asmenybės, gyvenimo ir kūrybos aptarimui. Soutine’as gimė Smilovičių miestelyje netoli Minsko, kur gyveno LDK kultūros erdvei įprasta religinga žydų bendruomenė. Trylikos metų Chaimas Minske pradėjo dirbti fotografo retušuotoju ir lankė vietinę dailės mokyklą, kur jam dėstė Jakobas Kruegeris. Minsko dailės mokykla gabaus jaunuolio poreikių nepatenkino ir jis išvyko su Micheliu Kikoine’u tęsti dailės studijų į senąją Lietuvos sostinę, žydų vadinamą Šiaurės Jeruzale. XX a. pradžioje Vilniaus piešimo mokykloje greta akademiko Ivano Trutnevo dėstė ir jauni pažangių pažiūrų Peterburgo dailės akademijos auklėtiniai. Po kelerių metų atvykęs į Paryžių, Soutine’as apsigyveno skurdžiame Paryžiaus rajone Monparnase neturtingų dailininkų kolonijoje La Ruche (avilys). Svarbiausi formuojantys jo Vakarų meno istorijos viziją veiksniai buvo nuolatinė muziejinių studijų patirtis ir diskusijos su įvairiais Paryžiaus meno pasaulio žmonėmis. Nevienareikšmiškai amžininkų vertintas Soutine’as buvo keisto charakterio, vengė kalbėti apie savo literatūrinius bei dailės prioritetus. Pagrindiniai tapybos žanrai, kuriuose atsiskleidė neeilinis tapytojo talentas, buvo peizažas, portretas ir natiurmortas. Dailininkas pasirinko parankiausią ekspresyvią tapymo manierą. Svarbūs Soutine’o tapymo manieros bruožai: gaivališkas gamtos formų, žmogaus figūrų, veidų deformavimas; potraukis išoriškai nepatrauklioms, negražioms, emocionaliai atstumiančioms formoms; emocionalios, įvairiausiais atspalviais vibruojančios spalvos.Reikšminiai žodžiai: Chaimas Soutine; Chaimas Soutine'as; Dailė; Ecole de Paris; Ekspresyvumas; Emocionalumas; Paryžius; Spalva; Tapybos plastika; Vilniaus piešimo mokykla (Vilnius Drawing School); Vilnius; Chaim Soutine; Color; Ecole de Paris; Emotionality; Expressionist Manner; Painting; Painting plastic; Paris; Vilnius; Vilnius drawing school.

ENThe article is dedicated to discussing the personality, life and works of Chaïm Soutine (1893 – 1943). Soutine was born in a small town near Minks populated by a religious Jewish community which was common to the cultural environment of the Grand Duchy of Lithuania. At the age of thirteen, Chaïm began working as a photographer’s retoucher and attended the local art school, where he was taught by Jacob Krueger. Minsk Art School could not satisfy the needs of the talented young man, and he left, together with Michel Kikoïne, he left for pursuing his art studies to the ancient capital of Lithuania, which used to be called the Jerusalem of the North by the Jews. At the beginning of the twentieth century, young alumni of Petersburg Academy of Fine Arts with progressive outlook taught in Vilnius Paining School along with academician Ivan Trutnev. Having arrived to Paris after a few years, Soutine settled in Paris, in the poverty-stricken district of Montparnasse, in the poor artists’ colony La Ruche (the beehive). The most important factors that shaped his vision of the Western art history included constant museum learning experience and discussions with various people in Paris’ art world. Ambiguously evaluated by contemporaries, Soutine had a strange character and was reluctant to talk about his literary and artistic priorities. The main genres of painting, in which the extraordinary talent of the artist was disclosed, were landscape, portrait and still life. The artist chose his preferred expressive manner of painting. The important features of Soutine’s painting manner are as follows: spontaneous deformation of natural forms, human figures and faces; inclination to externally unattractive, ugly, emotionally repulsive forms; emotional colours vibrating in a variety of shades.

ISSN:
1392-043X
Related Publications:
Litvakų dailė l'école de Paris aplinkoje / Antanas Andrijauskas. Vilnius : [Meno rinkos agentūra], 2008. 311 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/38766
Updated:
2020-09-08 12:18:16
Metrics:
Views: 17    Downloads: 4
Export: