Panemunės pilis

RinkinysMokslo publikacijos / Scientific publications
Publikacijos rūšisKnyga / Book
KalbaLietuvių kalba / Lithuanian
AntraštėPanemunės pilis
Kita antraštėPanemunė Castle
AutoriaiGudienė, Vilma
PaskelbtaVilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2005
Puslapiai31 p.
SerijaLietuvos architektūros ir dailės paminklai
PastabosBibliografija.
Santrauka / Anotacija

LTPanemunės, Gelgaudų, Vytėnų pilis – tai dar toli gražu ne visi vardai, kuriais per 400 gyvavimo metų ji buvo vadinama. Seniausias žinomas pavadinimas – Panemunės pilis. Kitados, dar prieš pilies statybą, šioje vietoje buvo bajoro Žemaičių pakamario Stanislovo Stankevičiaus-Bielevičiaus Panemunės dvaras. 1579 m. šio dvaro žemes ir pastatus jis pardavė vengrų kilmės dvarininkui Jonušui Eperješui, kuris ir numatė ambicingus planus – pastatyti savo šeimai rezidentinę pilį. 158 metus Eperješų giminei priklausiusi pilis buvo parduota 1753 m. 1759 m. pilis atiteko Antanui Gelgaudui. 1925 m. dvarą nusavino valstybė. 1961 m. pilis įtraukta į Lietuvos architektūros paminklų sąrašą. Panemunės pilis – autentiškiausia iš XVII-XVIII a. rezidencinių Lietuvos pilių. Tai tipiška XVII a. pradžios renesansinė feodalo pilis, skirta ne tik reprezentacijai, bet ir saugoti nuo karinių konfliktų. J. Eperješas pastatė renesansinę niūroko vaizdo redizencinę pilį. 1649 m. pilies savininku tapus Kristupui Eperješui, buvo atlikta pilies rekonstrukcija, kurios metu pastatas įgijo baroko elementų. Naujų architektūrinių bruožų pilis įgijo perėjusi A. Gelgaudo nuosavybėn. Rekonstrukcijos metu buvo pakeistas rūmų planas, o jų stilistikoje atsirado klasicistinių elementų. Paskutinis pilies savininkas S. Puslovskis vakarinį pilies korpusą rekonstravo paversdamas jį grūdų sandėliu. 1876 m. buvo užmūryti klasicistiniai langai ir per visus aukštus iškirstos mažos angos. Landšaftinis klasicizmo stiliaus parkas buvo suformuotas A. Gelgaudo rūpesčiu. Nuo 1958 m. parkas saugomas valstybės. 1986 m. Panemunės parkui suteiktas respublikinės reikšmės gamtos paminklo statusas.

ENThe Castle of Panemunė, Gelgaudai, Vytėnai – these are just a few of names that it was called during the four hundred years of its existence. Panemunė Castle is the earliest known name. Before the erection of the castle, Panemunė Manor stood in its place, owned by Samogitian chamberlain Stanislovas Stankevičius-Bielevičius. In 1579, he sold the land and the buildings of this manor to landlord János Eperjes of Hungarian origin and it was the latter who devised the ambitious plan to build a residential castle for his family. The castle belonged to Eperjes family for 158 years and was sold in 1753. In 1759, Antanas Gelgaudas got the castle. In 1925, it was nationalized by the state. In 1961, the castle was included into the list of the architectural monuments of Lithuania. Panemunė Castle is the most authentic of all the 17th-18th-century residential castles of Lithuania. It is a typical early 17th-century renaissance castle that serves for both representation and defence in case of military conflicts. When Kristóf Eperjes became the owner of the castle in 1649, he carried out a reconstruction of the castle, whereby the building acquired some baroque elements. The castle took new architectural features on after passing into A. Gelgaudas’ possession. During the reconstruction, the plan of the palace was modified and its style acquired classicist elements. The last owner of the castle, S. Puslovskis reconstructed the western wing of the castle by turning it into grain storage. In 1876, the classicist windows were bricked and small apertures were cut out on all the floors.

ISBN9955624167
Mokslo sritis
Susijusios publikacijos
Nuoroda į įrašą https://www.lituanistika.lt/content/3845
Atnaujinta2013-04-28 15:58:22
Metrika Peržiūros: 1