Motinystės įvaizdis Lietuvos žiniasklaidoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Motinystės įvaizdis Lietuvos žiniasklaidoje
Alternative Title:
Representation of motherhood in Lithuanian media
In the Journal:
Lyčių studijos ir tyrimai. 2006, 2, p. 45-52
Keywords:
LT
Diskriminacija. Konfliktai / Discrimination. Conflict; Komunikacija / Communication; Medijos / Media; Vaikai / Children; Viešoji nuomonė / Public opinion.
Summary / Abstract:

LTLietuvos žiniasklaidoje dominuoja tradicinis patriarchalinis motinystės įvaizdis. Moteris skatinama dėl šeimos paaukoti savo karjerą, profesines ambicijas, atsiduoti buities rūpesčiams. Vis dar populiarus biologinis aiškinimas, kad tik moteris turi motinystės instinktą, kurio dėka ji geriau nei vyras gali pasirūpinti vaiku. Tėvą linkstama prisiminti tik tam tikromis progomis, o neįprastai rūpestingus tėvus pristatyti kaip egzotiką. Per daug aktyvus tėvas rizikuoja sumokėti už tai didelę kainą – visuomenės akyse jis „sumoteriškėtų“, nebebūtų „tikras vyras“. Tradicinis motinystės įvaizdis vyrauja specializuotuose žurnaluose „Tavo vaikas“, „Mamos žurnalas“ ir „Mažylis“. Lyginant motinystės įvaizdį skirtingais laikotarpiais pastebima nuasmeninimo tendencija. Motinystė specializuotuose leidiniuose pristatoma kaip patraukli prekė, kurios turėtų geisti kiekviena moteris. Internete, kitaip nei spausdintoje žiniasklaidoje, matyti ne toks vientisas tradicinis įvaizdis ir didesnė įvaizdžių įvairovė. Taip yra dėl spausdinamų komentarų, dažnai atsispindinčių kitokią nuomonę. Su tradiciniu įvaizdžiu ima konkuruoti kitos pažiūros. Sąlygiškai išskirtas abejojančios motinystės įvaizdis. Pastarajai grupei priklauso skaitytojų pasisakymų kuriamas paveikslas: nepasitikėjimas savo sprendimais, sutrikimas, konfliktas, kylantis dėl privalomo tradicinės motinystės vaidmens ir kitokios realybės neatitikimo, kaltės jausmas. Tai – signalai, kad žiniasklaidos kuriami įvaizdžiai atitrūkę nuo visuomenės, nėra aktualūs, kad motinoms rūpimi klausimai dažnai nutylimi arba kad jų netenkina pateikiami paviršutiniški, tradiciški atsakymai. Motinystės sampratos transformacija Lietuvoje vyksta, nors gana lėtai ir sunkiai.Reikšminiai žodžiai: Feminizmas; Komunikacijos mokslai, lyčių studijos; Komunikacijos mokslas, lyčių studijos, žiniasklaidos analizė, motinystė, įvaizdis,; Lygios galimybės; Motinystės; Motinystės reprezentacija, feminizmas, lygios galimybės; Prezentacija; Įvaizdis; Žiniasklaidos analizė; Communication science, gender studies, media analysis, motherhod, image, representation of motherhood, feminism, equal opportunities; Communication sciences; Egual possibilities; Images, feminism; Mass media analyses; Motherhood; Motherhood represetation; Sexual studies.

ENThe traditional patriarchal image of motherhood dominates in the Lithuanian media. Women are being promoted to sacrifice their career and professional ambitions for family, and to devote to household duties. It is still popular to use the biological interpretation that only a woman has the instinct of motherhood, which is the reason that she can take care of the child better than a man. Father is tended to be remember only on special occasions and unusually attentive farther is presented as exotics. Too much active farther risks to pay the huge price for it as he could become "effeminate" and not a "real man" in the eyes of general public. Traditional image of motherhood is prevailing in specialized journals such as "Tavo vaikas", "Mamos zurnalas" and "Mazylis". There is a trend of depersonalization when comparing the image of motherhood in different periods. In specialized publications motherhood is being introduced as attractive item, which ought to be wished by every woman. Internet, unlike the printed media, represents less inclusive traditional image and greater variety of images. This is influenced by the published comments, which usually show different opinion. Other attitudes start competing with traditional image. The unsure image of motherhood has been distinguished conditionally. The last-mentioned group includes a picture, which is being created by readers' comments, that is, distrust of own decisions, disorder, conflict, rising out of the role of traditional motherhood and unconformity to different reality, and a feeling of guilt. It means the signals that the media created images are out of touch with public are not relevant, that mothers' concerns usually are suppressed or they are not satisfied by superficial and traditional answers. There is transformation of the motherhood conception in Lithuania, although its progress is slow and complicated.

ISSN:
1822-6310
Related Publications:
Moters įvaizdis Pirmosios Lietuvos Respublikos periodikoje / Gabija Bankauskaitė-Sereikienė. Respectus philologicus. 2012, Nr. 21 (26), p. 71-85.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37422
Updated:
2018-12-20 23:12:26
Metrics:
Views: 57    Downloads: 20
Export: