O istocie i sposobach funkcjonowania dobra według Feliksa Konecznego i Mariana Zdziechowskiego

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
O istocie i sposobach funkcjonowania dobra według Feliksa Konecznego i Mariana Zdziechowskiego
In the Book:
Filozofia na Uniwersytecie Stefana Batorego : praca zbiorowa / pod redakcją Józefa Pawlaka. Toruń: Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2002. P. 212-222
Keywords:
LT
Feliks Koneczni; Feliks Koneczny; Marian Zdiechowski; Marian Zdziechowski; Prancūzija (France); Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Filosofija / Philosophy; Istorija (mokslas) / History science; Universitetai / Universities; Žydai / Jews.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojami tarpukariu Vilniaus Stepono Batoro universitete dirbusių filosofijos profesorių Felikso Koneczny (1862-1949) ir Mariano Zdziechowskio (1861-1932) požiūris į gėrio esmę ir jo veikimo būdus. Straipsnyje aptariami šių profesorių darbai, skirti istoriosofijai, kultūros filosofijai, žmonijos civilizacijoms, jų tyrimų metodai. Tiriamos to meto filosofijos kategorijos, susijusios su civilizacijų, kultūrų analize. F. Konieczny plėtojo palyginamuosius didžiųjų civilizacijų tyrimus, ypač Vakarų, kurią laikė klasikine krikščioniška arba lotyniškąja, Bizantijos ir žydų. Jis kategoriškai atmetė kelių civilizacijų sintezės galimybę. Tobuliausia, labiausiai savita ir vientisa civilizacija abu filosofai laikę lotyniškąją. M. Zdziechowskis teigė, kad tik krikščioniškoji moralė gali padėti žmonijai įveikti įsigalintį blogį. F. Konieczny ir M. Zdziechowskis buvo įsitikinę, kad Prancūzijos revoliucija pastūmėjo Vakarų Europą į krizę, tačiau jie skirtingai vertino krizės gylį, apraiškas ir išeities galimybes. Skirtingai nuo M. Zdziechowskio, F. Konieczny manė, kad egzistuoja reali lotyniškosios Vakarų civilizacijos atgimimo galimybė, kad ji bus apsaugota nuo kitų nekrikščioniškų civilizacijų įtakų.Reikšminiai žodžiai: Feliks Koneczni; Feliks Koneczny; Gėrio problema; Istorijos filosofija; Kultūros filosofija; Marian Zdiechowski; Marian Zdziechowski; Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University); Cultural philosophy; Feliks Koneczni; Feliks Koneczny; History of Vilnius University; Marian Zdiechowski; Marian Zdziechowski; Philosophy of history; Problem of Good.

ENThe article analyses the views of Feliks Koneczny (1862-1949) and Marian Zdziechowski (1861-1932), professors of philosophy in Stefan-Batory Vilnius University during the interwar period, to the essence of the good and its modus operandi. The article discusses the works of the professors on hystoriography, philosophy of culture, and human civilisations as well as their research methods. It investigates into the philosophic categories of that time related to the analysis of civilisations and cultures. Koneczny developed comparative research of great civilisations, especially those of the West, which he considered to be classic Christian or Latin, Byzantine and Jewish. He categorically ejected the possibility of the synthesis of several civilisations. Both philosophers considered the Latin civilisation as the most distinctive and coherent. Zdziechowski claimed that only Christian morality can help the humanity to conquer the strengthening evil. Koneczny and Zdziechowski were convinced that the French Revolution had pushed Western Europe into a crisis, but they had different assessments of the depth, signs, and resolution options. Unlike Zdziechowski, Koneczny believed that there was a real chance for the revival of the Latin West European civilisation and that it would be protected against the influences of other, non-Christian civilisations.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/37136
Updated:
2014-02-22 23:08:58
Metrics:
Views: 20
Export: