LTSubjektyvaus ir objektyvaus pasaulių sandūroje tyrinėjama moksleivių kultūra bei analizuojami moksleiviškos kultūrinės saviraiškos ypatumai ir jos formavimosi priežastys. Atliekant empirinį tyrimą naudoti kokybiniai tyrimo metodai: interviu, stebėjimas dalyvaujant moksleiviškos bendrijos aplinkoje, naudotos anketos, kuriose buvo pateikti atviri klausimai. Mokykloje esanti tvarka ir institucinės taisyklės sukelia moksleivių pasipriešinimą, kuris skatina moksleiviškos subkultūros raišką. Atliktas tyrimas padėjo atskleisti moksleivišką subkultūrą, susiformuojančią ir susivienijančią prieš kitą pasaulį: draudžiantį ir ribotą, įvilktą į griežtą taisyklių ir normų apvalkalą, nenorintį suprasti ir pastebėti to, kuris šiuo metu stovi ant žemesnio hierarchijos laiptelio.
ENThe conflict of subjective and objective world in today's schoolchildren culture has been analyzed in the article. The article is based upon the main idea, that the sphere like school is the most institutionalized sphere of the life-world of today's young citizens and this sphere represents objective world. The subjective world of today's schoolchildren culture represents life style of free young personalities. The conflict of subjective and objective world forms the subculture of schoolchildren. Statements and conclusions of the article are based upon the observed data of the culture and upon the analysis of empirical data in qualitative (half-structural interview) and quantitative (open questionnaire) research methods. School is the environment of strict and boring rules for nowadays schoolchildren. Schoolchildren have very sensitive reaction to that environment and they feel at school like in a physical and moral "prison". Today's schoolchildren dream about free and democratic organization at school. The formal group - class is very complicated phenomenon, where personal skills of young people - conformance and leadership are displayed. Hierarchy is formed in relationships between classes. Soredom in the strict environment of school induces nowadays schoolchildren creative works in the last pages of exercise books, on the tables and blackboards. This creation is the most exclusive element of subculture, where we can find understanding of schoolchildren world and their reaction to the objective world.