Akies semantika Tomo Venclovos poezijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Akies semantika Tomo Venclovos poezijoje
Alternative Title:
Semantics of the eye in the poetry of Tomas Venclova
In the Journal:
Literatūra [Lit. (Vilnius. Online)] [Literature]. 2003, t. 45 (1), p. 79-91
Keywords:
LT
Tomas Venclova; Kolektyvinė atmintis / Collective memory; Lietuvių literatūra / Lithuanian literature; Poezija / Poetry; Semiotika / Semiotics.
Summary / Abstract:

LTAutorė savo straipsnį apibrėžia kaip bandymą poetinį T. Venclovos tekstą perskaityti remiantis vienos kūno dalies paradigma - atskleisti akies, o per ją ir viso vizualumo lauko galią poetiniame tekste. Nagrinėjama, kaip kūno dalis ir kūno dalies fragmentai skleidžiami T. Venclovos rinktinėje „Reginys iš alėjos“. Teigiama, kad eilėraščiuose minimi lęšis, vyzdys, vokas, tinklainė atkeliavę iš poetinės tradicijos, kurioje akis tapusi kliše. T. Venclovos rinkinyje randama akies fragmentacija, anot autorės, leidžia išvengti bendresnio žodžio „akis“. T. Venclovos poezijoje išskaidyta akis, rega, vizualumo patirtys, kaip ir kitos juslės, liudija stabilią kūniškąją egzistenciją. Lęšis, tinklainė, vyzdys ir rega pabrėžia subjekto egzistencijos kūniškumą, o per tai - subjekto realybę, kurioje susijungia fiziologiškumo ir dvasiškumo kategorijos. Teigiama, kad T. Venclovos eilėraščių subjekto dviguba padėtis atskleidžia savitą jo poziciją. Anatominis akies pjūvis padaro akį matomą pačiai sau dalimis, tad akis pasirodo ir kaip objektas, ir kaip subjektas: akis mato ir yra matoma. T. Venclovos poezijoje pastebima slinktis nuo akies ir jos dalių bei funkcijų objektyvaus aprašymo link subjektyvumo sukūrimo, kuris šiuo atveju pasireiškia akies subjektinimu. Prieinama prie išvados, kad T. Venclovos eilėraščių subjektas nesusiduria su Kito žvilgsniu. Jis pats save objektyvizuoja, pats į save žiūri. Jis išlieka pasaulio centras ir pats, o ne kitas, kuria savo tapatybę.Reikšminiai žodžiai: Akies semantika; Akis; Atmintis; Fenomenologija; Kalba; Kūnas; Lietuvių poezija; Poezija; Semiotika; Tomas Venclova; Body; Eye; Language; Lithuanian poetry; Memory; Phenomenology; Poetry; Semiotics; The semantics of eye; Tomas Venclova.

ENThis study was inspired by the collection of essays The Body in Parts: Fantasies of Corporeality in Early Modern Europe, which analyses the meanings of dif­ferent parts of body in literary and cultural texts of the 16th-17th centuries. The aesthetic of fragmentation is also one of the defining characteristics of both Modernism and Postmodernism. This article is an attempt to investigate the kind of meaning a part of the body has in the Lithuanian poetry of the 20th century. For this analysis I have chosen a collection of poetry Reginys iš alėjos (A View from the Alley) by Tomas Venclova. The dominant figure of the texts of this collection is one part of the body, i.e. the eye. The eye in Venclova's poetry often appears cut into parts: pupil, cornea, retina etc. Using semiotic and phenomenological methods I interpret different aspects of significance of the eye and its parts, which show the cognitive function (activity) of the eye, the position of the Subject, which unites physiological and spiritual categories, the tension between seeing and looking, as well as the relation between memory, language, and writing. [text from author]

ISSN:
0258-0802; 1648-1143
Related Publications:
Tapatybės problema Tomo Venclovos tekstuose = Identity problem at the texts by Tomas Venclova / Vanda Juknaitė, Daina Julija Venskevičiūtė. Tapatybės problema XX amžiaus lietuvių literatūroje / sudarytoja Gitana Vanagaitė. Vilnius: Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2008. P. 155-190.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/36170
Updated:
2018-12-17 11:14:40
Metrics:
Views: 21    Downloads: 13
Export: