Socialiniai, sportiniai veiksniai, skatinantys treniruotis jaunus lengvaatlečius

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Socialiniai, sportiniai veiksniai, skatinantys treniruotis jaunus lengvaatlečius
Alternative Title:
Social and sport factors motivating young track & field athletes for training
In the Journal:
Sporto mokslas. 2007, Nr. 3 (49), p. 52-59. [Sports science]
Summary / Abstract:

LTTyrimo tikslas buvo nustatyti 13-17 metų Lietuvos lengvaatlečių pasirinkimą lemiančius ir sportuoti skatinančius veiksnius, atlikti jų sklaidos lyginamąją pedagoginę analizę. Tyrimo objektas: 13-17 metų Lietuvos lengvaatlečių pasirinkimą lemiantys ir treniruotis skatinantys veiksniai. Tikėtina, kad 13-17 m. mokinius pasirinkti lengvąją atletiką ir treniruotis skatina bendravimo, saviugdos, geros sveikatos poreikis ir reprezentaciniai sportiniai interesai. Taikyti tokie tyrimų metodai: anketinė apklausa; matematinė statistinė analizė; lyginamoji pedagoginė analizė. Tyrimas buvo atliktas 2003 metais, ištirta 376 13-17 metų mokiniai lengvaatlečiai (179 merginos ir 188 vaikinai), parinkti atsitiktinės tikimybės būdu, taikant serijinį principą. Anketas tiriamieji pildė po pratybų ir varžybų, iš anksto susitarus su treneriais, dalyvaujant tyrėjui. Nustatyta, kad lengvoji atletika pasirinkta dėl daugelio veiksnių: bendravimo su kitais sportininkais, treneriu, kelionių (54,4 %), noro praturtinti savo žinias, įgyti naujų praktinės veiklos įgūdžių (49,5 %), pakvietė treneris (48,6 %), rekomendavo kūno kultūros mokytojas (42,6 %), noro sustiprinti pasitikėjimą savimi (32,2 %), tėvų nuomonės (26,2 %). Jaunuosius lengvaatlečius treniruotis skatina: noras pasiekti gerus sportinius rezultatus (83,7 %), dalyvauti sporto varžybose (73,3 %), noras būti sveikam ir stipriam (74,1 %), patekti į nacionalinę rinktinę (62,7 %), būti olimpiečiu (58,3 %). Mažiausiai treniruotis skatina materialinė gerovė (18,3 %) ir noras būti žinomam bei gerbiamam (30,0 %).

ENThe aim of the research was to analyse preferences and factors motivating to practise sports young Lithuanian track & field athletes and to carry out the comparative pedagogical analysis of all possible variations. The subject-matter of the research: the factors motivating the 13 - 17 year old Lithuanian athletes to choose training in track & field events. It is assumed that 13 - 17 year old schoolchildren prefer their choice in favour of track & field, because they believe that it develops communicational skills, builds up self-education, maintains good health and helps to achieve representational sports interests. The following research methods shall be applied: questionnaire survey, mathematical-statistical, comparative pedagogical analysis. The research has been carried out by means of serial principle during the year 2003 and involved three hundred seventy six 13 - 17 year old Lithuanian schoolchildren (179 girls and 188 boys), which have been selected by a method of random probability. All questionnaires have been filled by subject-participants of the research after training sessions and competition events in agreement with all coaches under supervision of a researcher. During the analysis of the research results all the subject-participants have been separated into seven different groups. The first group (El) included all the respondents, the second group (E2) included 13 - 14 year old track & field athletes (cadets), the third group (E3) - 15 - 17 year old track & field athletes (junior). Another division of respondents was based on gender difference, i.e. the fourth group (E4) included 13 - 14 year old track & field female athletes, the fifth group (E5) - 13 - 14 year old male athletes, the sixth group (E6) - 15 - 17 year old female athletes, the seventh group (E7) - 15 - 17 year old male athletes.It has been proved that there were many factors, which influenced preference for track & field, for example, socializing with other athletes, coach, travel (54,4%); interest to cross-fertilize knowledge, gain practical activity skills (49,5%); build up self confidence (32,2%); invitation by a coach (48,6%); recommendation by a teacher of physical education (42,6%); parental influence (26,2%). Motivation for training is very much influenced by an interest to seek for better sport results (83,7%), to participate in sports events (73,3%), to become healthy and strong (74,1%), to become a member of a National Team (62,7%), to become an Olympian (58,3%). The minimal motivation for training is associated with material benefits (18,3%) as well as a wish to become a recognized and honourable person (30,0%).

ISSN:
2424-3949; 1392-1401
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35645
Updated:
2022-11-07 15:44:06
Metrics:
Views: 30    Downloads: 1
Export: