3h sindromas: hegemonija, heteronormatyvumas, homofobija

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
3h sindromas: hegemonija, heteronormatyvumas, homofobija
Alternative Title:
3h syndrome: hegemony, heteronormativity and homophobia
In the Journal:
Inter-studia humanitatis. 2008, Nr. 5, p. 28-36
Summary / Abstract:

LTNeįmanoma būti anapus ideologijos, kuri formuoja tapatybės jausmą, laiduoja tapsmą subjektu, „įsteigia“ buvimą asmeniu, tačiau veikia kaip kruopščiai sunaikindama savo pėdsakus, kad pradedama tikėti, norint išvengti ideologijos poveikio. Dominuojantis politinis diskursas ignoruoja ne tik lytiškumo dėmenį, kai, tarkim, į viešumą keliamus sisteminio moterų diskriminavimo klausimus mėginama neutralizuoti šventeiviška rūpinimosi tradicine šeima retorika. Nepastebimi lieka ir kiti – amžiaus, rasės, etniškumo, negalės seksualumo – aspektai, kurie nuolat ženklina privatumo ir atskirties zonas. Šios sritys kruopščiai „skenuojamos“ kontrolės ir subordinavimo tikslais, tačiau su jomis siejamus subjektus vengiama reprezentuoti politiškai ar socialiai. Pirmenybė teikiama moralinę paniką sėjančiai, skandalais pagrįstai retorikai, o ne kontekstualioms įžvalgoms. Tuo tarpu už dominuojančio diskurso slypinti tapatybė išvengia akylesnės analizės, nors būtent šio subjekto interesais paremti tiek politiniai prioritetai, tiek socialinio teisingumo samprata. Patriarchališkoje kultūroje moteris paverčiama pirmykščio sandorio objektu (tokiu ji išlieka net ir tuomet, kai išteka iš meilės) ir tampa tik giminystės ryšių kanalu, bet ne lygiaverte socialinių santykių, kuriuos tokiu būdu užmezga vyrai, partnere. Todėl tradicinė, tiksliau, patriarchališkumo idealais pagrįsta santuoka remiasi skirtumų ir abipusės priešpriešos pabrėžimu, prielaidas kuriems sudaro heteronormatyvumas.Reikšminiai žodžiai: Diskriminacija; Feministinė kritika; Feminizmas; Galios santykiai; Hegemonija; Heteronormiškumas; Homofobija; Homoseksualumas; Lytis; Lyčių lygybė; Lyčių santykiai; Santuoka ir šeima; Discrimination; Family; Feminism; Feminist critiques; Gender; Gender relations; Hegemony; Heteronormativity; Homophobia; Homophoby; Homosexuality; Lithuania; Power relations.

ENIt is impossible to stay beyond the ideology, which forms the feeling of an identity, ensures becoming the subject, "establishes" being the individual, though operates destroying own traces, so it is commenced to believe, in order to avoid the influence of the ideology. The dominant political discourse ignores the constituent of gender as well as the issues of systemic discrimination of women. The gender aspect is not the only feature of the power subject. The everyday practices stress subjects of a local power, having different identities, which weight the conception of a systemic subordination. Social relations are formed not only by the gender order, but other as well - race, class, ethnicity - structure, complicating the recognition of the beginning of hegemonic power. The conception of the heterosexuality has polarized, giving a sense to the hegemonic position and the opposition to it. Heteronormativity has become an effective tool for the naturalisation of power-discrimination relations in the most intimate sphere of the people life. One of reasons for the hostility of society, i.e. homogenic ideology, towards the homosexuality lies behind the ambitions of the power structures to retain the social hierarchy, which is based on the taboo of men and women equality as well as on the social inequality naturalisation based on differences. [From the publication]

ISSN:
1822-1114
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/35455
Updated:
2018-12-17 12:23:26
Metrics:
Views: 50    Downloads: 15
Export: