Jeronimo Prahiškio pasakojimas apie lietuvių religiją ir christianizaciją

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Jeronimo Prahiškio pasakojimas apie lietuvių religiją ir christianizaciją
Alternative Title:
John-Jerome's of Prague narration about Lithuanian religion and Christianisation
In the Journal:
Lietuvos istorijos studijos [LIS] [Studies of Lithuania's History]. 2011, t. 28, p. 24-43
Keywords:
LT
Enea Silvio Piccolomini; Enėjus Silvijus Piccolominis; Janas Dlugošas; Jeronimas Prahiškis; Jogaila, Vytautas; Jonas Dlugošas (Jan Dlugosz); 14 amžius; 15 amžius; Čekijos Respublika (Czech Republic); Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Krikščionybė. Teologija / Christianity. Theology; Senieji tikėjimai / Old religion.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama Jeronimo Prahiškio misija ir jos aprašymas Enėjaus Silvijaus Piccolominio veikalo „Apie Europą“ (parašytas 1458, išspausdintas 1477 m.) skyrelyje „Apie Lietuvą“. Straipsnyje siekiama atnaujinti Jeronimo Prahiškio misijos analizę vadovaujantis šiuolaikinėmis christianizacijos ir šalies konversijos teorijomis, kurios leidžia įvertinti Jeronimą Prahiškį kaip paskutinį misionierių Europoje. Antra vertus, istoriniai argumentai, leidžiantys Jeronimo Prahiškio pasakojimą pamatyti kaip unikalų lietuvių pagonybės aprašymą, nėra pakankamai įvertinti religijotyriniu aspektu, kuriuo šis šaltinis laikomas svarbiu. Tad straipsnis ir siekia pažvelgti į Jeronimo Prahiškio misiją derinant abu aspektus: pateikiant Jeronimą Prahiškį kaip realią istorinę asmenybę, o misiją suvokiant kaip Vytauto ir Jogailos konversinės politikos dalį. Jeronimo Prahiškio misijos aprašymas yra ne tik pirmasis, bet ir paskutinis tikrai autentiškas lietuvių religijos viešųjų kultų aprašymas. Aprašyta misija vyksta paskutinėje naujakrikštiškoje šalyje, kurios konversijos įvykiai gerai dokumentuoti. Misijos aprašymas, apimantis svarbias christianizacijos sudedamąsias dalis – evangelizaciją, depagonizaciją ir pagoniškąją opoziciją, – ypač pastaruoju aspektu svariai papildo ir net koreguoja J. Dlugošo pateiktą Lietuvos konversijos vaizdinį. Su Jogailos ir Vytauto žinia bei parama vykusi misija yra valdovų konversinės politikos Žemaitijoje, o kartu – Žemaitijos konversijos, prasitęsusios 1413–1421 m. akcijomis, pradžia.Reikšminiai žodžiai: Enea Silvio Piccolomini; Enėjus Silvijus Piccolominis; Janas Dlugošas; Jeronimas Prahiškis; Jogaila, Vytautas; Jonas Dlugošas; Konversija; Krikščionybė; Lietuvių dievų panteonas; Misija Lietuvoje; Pagoniški kultai; Vokiečių Ordinas (Teutonic Order; Kryžiuočių ordinas); Žemaitija (Samogitia); Christianity; Conversion; Enea Silvio Piccolomini; Gods of the Lithuanian panteon; Jan Dlugos; Jan Dlugosz; Jogaila; Jonh Jerome of Prague; Lithuania, Samogitia; Mission in Lithuania; The Teutonis Order; Vytautas.

ENThe article analyses John-Jerome’s of Prague mission and its description in the section “About Lithuania” in Enea Silvio Piccolomini’s work “About Europe” (written in 1458, published in 1477). The article seeks to renew the analysis of John-Jerome’s of Prague mission based on modern theories of Christianisation and national conversion, which allow evaluating John-Jerome of Prague as the last missionary in Europe. On the other hand, historical arguments depicting John-Jerome’s of Prague narration as a unique description of Lithuanian paganism are not sufficiently evaluated with regard to the aspect of religious research, the source of which is considered to be very important. Therefore, the article seeks to perceive John-Jerome’s of Prague mission by combining the following two aspects: depicting John-Jerome of Prague as an actual historical personality and perceiving his mission as part of Vytautas and Jagiełło’s conversional politics. The description of John-Jerome’s of Prague mission is not only the first, but also the last actually authentic description of Lithuanian religious public cults. The described mission takes place in the last newly Christianised state, the conversion events of which are perfectly documented. The description of the mission covering the significant elements of the Christianisation, i.e. Evangelisation, Depaganisation and Pagan opposition, significantly complements and even revises the image of the Lithuanian conversion offered by J. Dlugošas. The mission supported by Jagiełło and Vytautas marks the beginning of the conversional politics of the rulers in Samogitia.

ISSN:
1392-0448; 1648-9101
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/33765
Updated:
2018-12-17 13:07:55
Metrics:
Views: 74    Downloads: 41
Export: