LTStraipsnyje nagrinėjamos kognityvinių charakteristikų ir pažangumo sąsajos su vaiko gimimo eiliškumu šeimoje. Siekiant išanalizuoti 6-12 m. vaikų kognityvinių charakteristikų (jungimo į serijas, netiesioginės atminties) ir mokymosi pažangumo rodiklių (matematikos, lietuvių kalbos) tarpusavio ryšius vienturčių, pirmagimių ir antrųjų vaikų grupėse, atliktas tęstinis tyrimas. Tyrime dalyvavo Kauno vidurinės mokyklos 1-4 klasių moksleiviai ir trijų darželių vyresnio ikimokyklinio amžiaus vaikai. Piktogramos metodika buvo ištirta 340 vaikų (154 mergaitės, 186 berniukai), iš jų atsitiktine tvarka buvo atrinkti 170 vaikų (79 mergaitės, 91 berniukas), kurie ištirti J. Piaget ir B. Inhelder metodika. Nustatyta, kad kognityvinių rodiklių (serijavimo ir tarpinės atminties) raida yra skirtingai veikiama gimimo eiliškumo poveikio. Statistiškai reikšmingų skirtumų tarp vienturčių, pirmagimių ir antrųjų vaikų mokymosi pažangumo rodiklių (matematikos ir lietuvių kalbos įvertinimų mokslo metų pradžioje ir pabaigoje) nerasta. Nenustatyta skirtumų tarp berniukų ir mergaičių kognityvinių sugebėjimų. Mergaičių lietuvių kalbos pažangumo rodikliai pirmagimių ir vienturčių grupėse yra geresni už berniukų atitinkamus rodiklius, tačiau statistiškai reikšmingas skirtumas nustatytas tik lyginant lietuvių kalbos įvertinimus mokslo metų pradžioje. Ryšys tarp tirtų kognityvinių sugebėjimų ir mokymosi pažangumo įvertinimo vienturčių vaikų grupėje yra didesnis už pirmagimių ir antrųjų vaikų. Antrųjų vaikų grupėje ryšys tarp ištirtų kognityvinių sugebėjimų ir mokymosi pažangumo įvertinimų yra menkiausias.
ENThis study analyses the influence of birth order on cognitive abilities and academic achievements of 6-12 year old children. According to birth order three groups of subjects were selected: single, first-born and second-born children. The findings show that the influence of birth order to operational seriation and indirect memory is different. Statistically significant difference is attained concerning operational seriation (second session) abilities of first-born and second-born children (z(121)=2.799, p0.01), first-born and only children (z(91)=2.618, p<0.01) and indirect memory (second session) of second-born and single children (z(247)=2.117, p<0.05). There is no statistically significant difference in cognitive ability between genders. Girls show higher academic achievements in all three groups; statistically significant difference between genders is attained only in the Lithuanian language evaluations of single children and first-born children. The statistical analysis between seriation (in two sessions), memory (in two sessions) and school achievements (in mathematics and the Lithuanian language) produced more positive significant correlations in a single-children group than in a first-born children group, and in a first-born children group more significant correlations than in a second-born group. The correlation of cognitive abilities and school achievements indicates, that single children put their cognitive abilities into practice better then first-born and second-born children do.