Kolegijos dėstytojo profesinės pedagoginės veiklos vientisumas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kolegijos dėstytojo profesinės pedagoginės veiklos vientisumas
Alternative Title:
Integrity of college teachers' professional pedagogical activities
In the Journal:
Mokytojų ugdymas [Teacher Education]. 2004, Nr. 3, p. 172-178
Keywords:
LT
Pedagogika / Pedagogy.
Summary / Abstract:

LTŠiuolaikinės visuomenės kaita visose gyvenimo ir žmogaus veiklos sferose, aktyvus kultūros vertybių perėmimas objektyviai reikalauja kolegijos virsmo pedagoginės kultūros kūrimo ir atgaminimo institucija. Kolegijos dėstytojo profesinės pedagoginės kultūros tobulėjimo būtinumą lemia didėjantys reikalavimai aukštosios mokyklos absolventų rengimui; ugdymo paradigmų kaita; būsimųjų specialistų, kurių susiformavęs nuolatinio profesinio tobulėjimo poreikis. Dėstytojo profesinės pedagoginės veiklos tobulinimas - tai savo „pedagogiškumo" įveikimas, nusistovėjusių pedagoginės veiklos ir bendravimo stereotipų atsisakymas ir naujų profesinės savirealizacijos būdų ieškojimas ir įsisavinimas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pedagoginė kultūra; Pedagoginė veikla; Profesinė pedagoginė kultūra; Profesinė pedagoginė veikla; Refleksija; Veiklos vientisumas; Integrity of activity; Pedagogical activities; Pedagogical culture; Profesione-pedagogical activity; Profesione-pedagogical culture; Reflection.

ENAlternation of modern society in all spheres of human life and activities, assimilation of cultural values demands from a College as a non-university institution conversion into an institution of establishment of pedagogical culture and reproduction. All kinds of changes affect a teacher as a bearer of scientific knowledge and cultural-pedagogical experience. Growing demands for the preparation of high-school graduates determine the growth of professional - Pedagogical culture of a teacher; the alternation of education paradigms, fixating transition from massive-reproductive teaching methods and forms to individual-creative forms; the preparation of specialists with the demands of Permanent professional growth fitting for professional, competent resettlement to labour market. The perfection of professional - pedagogical culture of a teacher - negotiation of "pedagogics", rejection of set stereotypes of pedagogical activities and communication and assimilation of new methods of professional self' expression. [From the publication]

ISSN:
1822-119X; 2424-3302
Related Publications:
Kompetencijos sampratos erdvė / Palmira Jucevičienė, Daiva Lepaitė. Socialiniai mokslai. 2000, Nr. 1 (22), p. 44-50. Kaunas: Technologija, 2003. P. 19-27.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32438
Updated:
2020-04-03 20:16:43
Metrics:
Views: 14    Downloads: 1
Export: