Reformų valdymo problemos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Reformų valdymo problemos
Alternative Title:
Problems of managing public service reforms
In the Journal:
Jurisprudencija [Jurisprudence]. 2001, Nr. 21 (13), p. 138-145
Keywords:
LT
Valdymas / Management.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamos valdymo reformų rengimo ir įgyvendinimo problemos. Pažymima, kad reformas būtina vykdyti nuolat, ir jos skiriasi tik turiniu, dydžiu bei įgyvendinimo terminais. Nagrinėjama užsienio šalių patirtis, sukaupta vykdant reformas, pateikiama daug tų šalių patirties laimėjimų. Daug dėmesio skiriama reformų aplinkai ir valdymo dimensijoms, pagrindinės valdymo institucijos, atsakingos už reformų rengimą, sudarymui, darbo organizavimo problemų sprendimui ir personalo parinkimui. Pažymimi skirtumai tarp reformų programų rengimo ir jų įgyvendinimo etapų. Remiantis šia patirtimi suformuluotos pagrindinės išvados, taikytinos reformuojant valstybinį valdymą Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Valdymo dimensijos; Valdymo problemos; Valdymo reforma; Valdymo sistemos tobulinimas; Valstybės valdymo funkcijos; Viešojo administravimo reforma; Management dimensions; Management issues; Management reform; Management systems improvement; Public service reform; State Management Functions.

ENThe problems of managing of public service reforms are analysed in this article. It is mentioned that the public service reforms are necessary to be made constantly and this process differs only in context, size and term of implementation of the reforms. The experience of different countries is examined and the ways how to use this experience in managing the public service reforms in Lithuania are determined. Great attention is paid to the key management issues: the context of the reforms and management dimensions. The role and functions of the lead agency responsible for the reforms implementation and line ministries are discussed as well. The requirements to the personnel especially to the leader of the core group are examined too. It is mentioned that these requirements are different when goals and strategy of any reform is creating if compared them when reforms are implemented. On the basis of the foreign countries experience mentioned above in managing of public service reforms the conclusions and suggestions how to carry out these reforms in Lithuania are formulated. [From the publication]

ISSN:
1392-6195; 2029-2058
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/32387
Updated:
2018-12-17 10:54:02
Metrics:
Views: 8    Downloads: 1
Export: