Istorijos šaltinių analizė - svarbus istorinės rekonstrukcijos elementas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Istorijos šaltinių analizė - svarbus istorinės rekonstrukcijos elementas
Alternative Title:
Analysis of historical sources - a significant element in history reconstruction
In the Journal:
Pedagogika. 2001, 49, p. 124-134
Keywords:
LT
Daugpilis; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Kompetencijos / Competencies; Mokslo šaltiniai / Sources of science.
Summary / Abstract:

LTŽlugus Sovietų Sąjungai, buvusiose sovietinėse respublikose pasikeitė visuomeninė politinė situacija, prasidėjo įvairios reformos, neaplenkusios ir švietimo sistemos. Buvo nustatyti nauji istorijos mokymo vidurinėse mokyklose prioritetai. Dabartiniu metu pagrindinis istorijos mokymo tikslas yra įvairių moksleivių įgūdžių formavimas. Latvijoje, Lietuvoje, Lenkijoje ir Rusijoje atliktas tyrimas, kuriuo siekta įvertinti šių įgūdžių praktinį įgyvendinimą. Tyrimo tikslas – įvertinti ir išanalizuoti 16-17 metų amžiaus mokinių gebėjimus rekonstruoti istoriją, naudojant ir vertinant įvairius istorijos šaltinius. Tyrime dalyvavo 13 Vroclavo, Kaliningrado, Daugpilio ir Vilniaus mokyklų. Apibendrinant 768 moksleivių atsakymus, nustatyta, kad Lenkijoje skiriama daugiausia dėmesio istorijos dokumentų analizei, o Rusijoje ši veikla laikoma antraeile. Visų šalių moksleiviai negeba nustatyti istorijos šaltinio tipo. Teigiama, kad daugiau nei pusė moksleivių (nuo 52, 6 proc. Rusijoje iki 63,1 proc. Lenkijoje) geba teisingai ar iš dalies teisingai nagrinėti įvairius istorijos šaltinius. Geriausiai rekonstruoti istoriją analizuojant ir vertinant įvairius istorijos šaltinius geba Lenkijos moksleiviai. Kitų šalių vyresniųjų klasių moksleivių rezultatai išsirikiavo taip: Latvija, Lietuva ir Rusija. [versta iš angliškos santraukos]Reikšminiai žodžiai: Gebėjimai; Istorijos šaltiniai; Istorinė rekonstrukcija; Skills; Historical sources; Historical reconstruction.

ENPolitical changes that took place after the downfall of the USSR caused reforms in the sphere of education as well. New priorities for history teaching in secondary schools of postsoviet countries have been established. Nowadays introduction of different skills to the pupils is considered to be the primary objective of history teaching. A research aimed at measuring the practical introduction of these skills has been conducted in Latvia, Lithuania, Poland and Russia. The goal of this research was to assess and to analyse the ability of pupils aged 16-17 to reconstruct history by using and evaluating different historical sources. 13 schools from Wroclaw, Kaliningrad, Daugavpils and Vilnius were subjected to this research. Summarising the responses of 768 respondents, it can be said that Poland paid most attention to the analysis of historical documents, whereas, in Russia this activity was considered to be of secondary importance. One thing is true for the pupils of all the subjected countries, i. e. they cannot properly determine types of historical sources. It can be claimed that more than half of the respondents (from 52,6% in Russia to 68,1% in Poland) are able to treat various historical documents thoroughly or at least portially. Polish pupils showed the highest ability to reconstruct history through the analysis and evaluation of different historical sources. The senior students of the other countries came in the following succession: Latvian, Lithuanian and Russian. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31860
Updated:
2018-12-17 10:53:50
Metrics:
Views: 30    Downloads: 7
Export: