Hipocentauro atsiradimas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kilmingųjų heraldikoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Hipocentauro atsiradimas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kilmingųjų heraldikoje
Alternative Title:
First uses of hippocentaur in armory of the nobles of the Grand Duchy of Lithuania
In the Journal:
Lietuvos istorijos metraštis [Yearbook of Lithuanian History]. 2011, 2010/1, p. 23-38
Keywords:
LT
Giedraičiai; Giedraičiai; 12 amžius; 13 amžius; 14 amžius; 15 amžius; 16 amžius; Baltarusija (Belarus); Lietuva (Lithuania); Rusija (Россия; Russia; Russia; Rossija; Rusijos Federacija; Rossijskaja Federacija); Genealogija. Heraldika / Genealogy. Heraldry; Bajorai. Didikai. Valdovai / Gentry. Nobles. Kings.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama kentaurų istorija ir simbolika, analizuojama Lietuvos metraščiuose aprašoma Kentauro giminė, tiriamos Alšėniškių herbo pasirinkimo, kentauro virsmo hipocentauru bei Hipocentauro herbo atsiradimo Giedraičių heraldikoje XVI amžiaus prielaidos. Kentauras, kaip herbas, turi dvi semantines prasmes. Viena iš jų – tai Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kilmingųjų sąmonėje egzistavusi legendinė Kentauro, kaip Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės giminių protėvių iš Romos, jų adoruojamos senos kilmės išraiška. Kita vertus, šis herbas atliko realią funkciją – buvo kilmingų asmenų skiriamasis ženklas, išreiškiantis jų turėtojų asmenines aspiracijas. Galima manyti, kad kentauras į Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kilmingųjų, o pirmiausia į kunigaikščių Alšėniškių heraldiką atėjo per Bažnyčią (per bažnytinį meną ir literatūrą). Alšėniškių kentauro simbolio savo herbe pasirinkimą galėjo veikti tiek Rytų, tiek Vakarų Bažnyčia, kurių simbolikoje ši mitinė būtybė buvo labai populiari. Šalyje vis labiau stiprėjant krikščionybei ir kontaktams su Vakarų kultūra, kentauras per XV amžiaus antrąjį ketvirtį virto hipocentauru. Alšėniškių herbo funkcija, tai yra tai, ką buvo norima tuo herbu pasakyti, buvo išplėsta. Hipocentauras galėjo būti ir krikščionybės, kaip priešpriešos pagonybei, simbolis. Hipocentauro herbo atsiradimas Giedraičių heraldikoje XVI amžiaus antrojoe pusėje siejamas su Renesanso skleistomis idėjomis, romėniškojo kilmės mito įsitvirtinimu kilmingųjų pasaulėžiūroje ir savo tapatumo savivokoje bei kunigaikščių Alšėniškių išmirimu.Reikšminiai žodžiai: Alšėniškiai; Giedraičiai; Hipocentauras; Hipokentauras; Kentauras; Kilmingųjų herbai; Lietuvių diduomenės kilmės iš romėnų teorija; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Lietuvos heraldika; Armory of nobles; Centaur; Giedroycowie; Hippocentaur; Holszanscy; Lithuanian Heraldry; The Grand Duchy of Lithuania; The family of Alshenishkiai; The family of Giedraitis; Theory of Roman Origin of the Lithuanian Nobility.

ENThe article discusses the history and symbolism of centaurs and analyses the family of Kentaurai described in Lithuanian chronicles, the choice of Alšėnai coat of arms, the transformation of the centaur into a hypocentaur and the appearance of the Hypocentaur coat of arms in Giedraičiai heraldry in the 16th c. The centaur as a coat of arms has two semantic meanings. One of them is a legendary and adored ancient origin of the centaur as an expression of the origin of the ancestors of the GDL families which existed in the consciousness of the GDL noblemen. On the other hand, the coat of arms had a real function and was a congnizance of noblemen expressing their personal aspirations. It may be thought that the centaur appeared into the heraldry of the GDL noblemen and, first of all, in the heraldry of dukes of Alšėnai thanks to the Church (through the church arts and literature). The choice to have a symbol of the centaur in the coat of arms of Alšėnai could have been influenced by the East or West Churches because this mythological creature was very popular in their symbolism. Christianity became more and more powerful and the contacts with the West culture were developing in the country; then, during the 2nd quarter of the 15th c., the centaur became a hypocentaur. The function of the coat of arms of Alšėnai, i.e. its intention, was extended. The hypocentaur could have been a symbol of both: the Christianity and the contraposition to the paganism. The appearance of the coat of arms with the hypocentaur in the heraldry of Giedraičiai in the 2nd half of the 16th c. is related to the Renaissance ideas, the establishment of the Roman origin myth in the noblemen's world-view and the perception of an own identity and the extinction of the dukes of Alšėnai.

ISSN:
0202-3342; 2538-6549
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/31443
Updated:
2022-01-17 13:03:00
Metrics:
Views: 137    Downloads: 33
Export: