From a barbarian to the cultural leader in Asia - the transition of the image of Korea in the mass media of Lithuania

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Anglų kalba / English
Title:
From a barbarian to the cultural leader in Asia - the transition of the image of Korea in the mass media of Lithuania
Authors:
In the Book:
Reception of Japanese and Korean popular culture in Europe. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2011. P. 103-128
Summary / Abstract:

LTKiekviena tauta turi tam tikrą iš anksto suformuotą įvaizdį. Ilgą laiką Lietuvoje kaip ir visoje Europoje Korėja nebuvo siejama su konkrečiu įvaizdžiu. Tai įtakojo tiek politinė šios valstybės situacija, tiek nepakankamos valstybės investicijos į įvaizdžio formavimą užsienyje. Straipsnyje siekiama pateikti tyrimo rezultatus atskleidžiančius kaip kito Korėjos įvaizdis Lietuvoje trimis skirtingais laikotarpiais: prieš įjungimą į Sovietų Sąjungą, sovietiniu laikotarpiu ir nepriklausomybės laikotarpiu. Tyrimas remiasi visuomenės informavimo priemonių analize. Straipsnyje pateikiama daug įvairių laikraščių ir kitų leidinių ištraukų, susijusių su Korėjos valstybės paminėjimu, pateikiami autoriaus komentarai. Tyrimo rezultatai parodė, jog Korėjos įvaizdis išgyveno keletą staigių pokyčių per palyginti trumpą laikotarpį. Korėjai teko pakeisti net keletą įvaizdžių: mažai civilizuotos Azijos regiono valstybės, laisvos valstybės, siekiančios nepriklausomumo nuo Japonijos, galiausiai, modernios valstybės, formuojančios Azijos regiono kultūrą ir madas. Pastebima, kad Korėjos įvaizdžio formavimuisi didžiausią įtaką turėjo informavimo priemonės ir srautai, pateikiami iš trečiųjų valstybių. Prie Korėjos šiuolaikinio modernaus įvaizdžio formavimo prisideda ir nacionalinių mokslo ir studijų institucijų iniciatyvos. Korėjos kalba ir kultūra bei istorija pradedama domėtis kaip disciplina, organizuojamos specialios studijos, tačiau jos kol kas konkuruoja su kitų Azijos valstybių studijomis.

ENThe image of Korea has experienced a series of drastical changes during a very short period. Korea succeeded in escaping from the negative views related with a nation with a primitive civilization or a vulnerable country striving to build a sovereign country independent from Japan, and very recently a new image was formed as a cultural leader controlling the trend of fashion in East Asia, and not only. In another word, images bestowed on Korea in abroad were always molded under the influence of information transferred via third countries or the temporary trend of fashion. The image of Korea in Lithuania was formed thoroughly thorough information transferred via third countries till 1991. A strong influence from the necessity and standpoint of the origin country of information is inevitable, anyhow Lithuanians had to conduct the selection from the bunch of information, whether it is based on the truth or not, to reckon the image of far remote country located on the other edge of Eurasia. I intend to make research on the transition of the image of Korea mainly on the mass media of Lithuania according to periods; 1. The image of Korea reflected in the newspapers published before the annexation to Soviet Union, 2.The translation literature from Korea published during the Soviet Union and 3. The rapid transition of national image in 21st century under the influence of hallyu.

Related Publications:
The Image of Korea in the translated literature of Lithuania. Japan as represented in the European media: its analytical methodologies and theories - in comparison with Korean cases. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2011. P. 131-147.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/30205
Updated:
2016-06-02 16:51:43
Metrics:
Views: 18
Export: