Kult św. Jana Nepomucena na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Kult św. Jana Nepomucena na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim
In the Book:
Kościoły a państwo na pograniczu polsko-litewsko-białoruskim: źródła i stan badań. Białystok: Wydawnictwo Prymat Mariusz Śliwowski, 2005. P. 187-195
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas šventojo Jono Nepomuko kulto raidai Lenkijos pasienio su Lietuva ir Baltarusija regione. Apžvelgiama šio Čekijoje gimusio šventojo biografija, jo kankinystės ir mirties 1393 m. istorija, kulto aprobacija, kai 1721 m. buvo beatifikuotas, patvirtinti su jo garbinimu susiję liturginiai tekstai. Bažnyčia išaukštino šv. Joną Nepomuką už išpažinties paslapties gynimą, su tuo susijusi jo ikonografija, kurioje paplitę šventojo atributai straipsnyje aptariami. Apžvelgiamos šventojo funkcijos – jis yra gelbėtojas nuo visokių pavojų, kuriuos kelia vanduo, nuodėmes išpažįstančiųjų globėjas, tradicinėje kaimiškoje kultūroje – taip pat ir laukų, pasėlių saugotojas nuo potvynių. Dar iki oficialaus beatifikavimo, nuo XVII a. Lenkijos, Lietuvos ir Baltarusijos žemėse pastebima nemažai šv. Jono Nepomuko kulto ženklų – statulų, paplito paprotys krikštyti jo vardu vaikus. Šį šventąjį garbino ir į stačiatikybę perėję buvę unitai. Vis dėlto konstatuojama, kad šv. Jono Nepomuko vaidmuo tradicinėse bendruomenėse liko antraeilis. Tiriamoje teritorijoje nėra nė vienos jam skirtos bažnyčios, tik altoriai ir skulptūros. Šv. Jono Nepomuko kulto plitimu labiausiai buvo suinteresuoti dvasininkai, kurių globėju jis laikomas, tam daug nusipelnė jėzuitai. Tačiau liaudyje populiarumu jį lenkė kiti šventieji, ypač šv. Mikalojus, atlikę analogiškas ir kitas svarbias magines-ūkines funkcijas.

ENThe article is dedicated to the development of the cult of the Saint John of Nepomu in the border region of Belarus and Poland. The biography of this saint, the history of his martyrdom and death in 1393, the approbation of the cult when he was beatified in 1721 and the liturgical texts related to his worshipping are reviewed. The Church dignified the Saint John of Nepomu for the defence of the secrecy of confession, and the article discusses the related iconography. The functions of the saint are reviewed: he is the saviour from various perils brought by water; he is the patron of those confessing in their sins. He is also present in traditional rural culture – he protects fields and crops from flooding. Before the official beatification, many signs of the cult of the Saint John of Nepomu are observed in the territories of Poland, Lithuania and Belarus in the 17th c. – statues, and the traditions to give children his name when baptising them. This saint was also worshipped by former unites, who went to the Orthodox church. Still, it is claimed that the role of the Saint John of Nepomu in traditional communities remained as a secondary role. There are no churches named after him in the discussed territory. Clergymen, who are considered to be under the patronage of this saint, are most interested in the spread of the cult of the Saint John of Nepomu. However, other saints, and especially the Saint Nicholas, who performed analogous and other magical functions, were most popular among ordinary people.

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29974
Updated:
2013-04-28 22:04:26
Metrics:
Views: 16
Export: