Jonas Jablonskis - Juozo Damijonaičio vadovėlių recenzentas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Jonas Jablonskis - Juozo Damijonaičio vadovėlių recenzentas
Alternative Title:
Jonas Jablonskis as a reviewer of textbooks by Juozas Damijonaitis
In the Journal:
Kalbos kultūra. 2010, 83, p. 84-94
Keywords:
LT
Jonas Jablonskis; Juozas Damijonaitis.
Summary / Abstract:

LTNors Jono Jablonskio veikla aptarta ir išnagrinėta įvairiais aspektais (Balčikonis 1956; Girdenis, Piročkinas 1977, 1978; Vidžiūnas 1997 ir kt.), tačiau dar trūksta darbų, kuriuose jis būtų plačiau pristatytas kaip mokyklinių vadovėlių recenzentas. Šiame straipsnyje aptariamos penkios Jono Jablonskio recenzijos dviem Juozo Damijonaičio vadovėlio "Lietuvių kalbos gramatika. Trumpas vadovėlis mokykloms (mokslo pradžiai)" leidimams (Damijonaitis 1920, 1923), nagrinėjama, kokią įtaką kalbininkas padarė vėlesnių leidimų kalbai ir sandarai. Analizei taikomi analitinis aprašomasis (deskriptyvinis), lyginamasis ir statistinis metodai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Jonas Jablonskis; Juozas Damijonaitis; Recenzijos; Lietuvių kalbos gramatika; Jonas Jablonskis; Juozas Damijonaitis; Reviews; Lithuanian grammar.

ENThe article discusses five reviews by Jonas Jablonskis written in 1920(2), 1921, 1922 and 1926 for the two editions of the Lithuanian grammar by Juozas Damijonaitis, namely, Lietuvių kalbos gramatika. Trumpas vadovėlis mokykloms (mokslo pradžiai) (The Lithuanian Grammar. A short textbook for schools (introduction) (1920, 1923; the second edition was revised according to J. Jablonskis' recommendations). The comparative analytical and statistical methods have been used to establish J. Jablonskis' impact on the revision of the grammar. In his reviews, J. Jablonskis considered the following aspects: 1) the accuracy and clarity of definitions with respect to the pupils' age (28%); 2) the methods of presentation, explanation and drilling of the material (12%); 3) the structure of the textbook and methodological remarks related to the age of the pupils (8%); 4) incorrectly used terms (3%); 5) other shortcomings (3%). Many corrections of the textbook proposed by J. Jablonskis regarding the terminology, definitions, teaching approaches and structure of the material show that at the time of writing and editing the tradition of terminology in the Lithuanian grammar was only starting to appear. It is thus remarkable that J. Jablonskis introduced a very clear standard for the correctness, clarity and rationality of the requirements for the textbooks of Lithuanian. [From the publication]

ISSN:
0130-2795
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29473
Updated:
2018-12-17 12:51:40
Metrics:
Views: 22    Downloads: 3
Export: