Specialiojo pedagogo profesinės nuostatos : teorinio modelio metodologinis pagrindimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Specialiojo pedagogo profesinės nuostatos: teorinio modelio metodologinis pagrindimas
Alternative Title:
Professional attitudes of special educator: the methodological substantiation of theoretical model
In the Journal:
Socialiniai mokslai. 2000, Nr. 2 (23), p. 7-14
Keywords:
LT
Mokytojų ugdymas / Teacher education; Specialusis ugdymas / Special education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatoma Lietuvos specialiųjų pedagogų profesinių nuostatų tyrimo procedūra ir rezultatai (N=423). Remiantis teorine ir matematine statistine tyrimo duomenų analize, atskleistas Lietuvos specialiojo pedagogo profesinių nuostatų teorinis modelis: aprašytas nuostatų skalės konstravimas, išskirti nuostatos struktūriniai komponentai (profesinė motyvacija, pedagoginis autoritarizmas, negalės vaizdinys), analizuojama socialinių-demografinių kintamųjų įtaka nuostatų valentingumui. Atkreipiamas dėmesys į specialiojo pedagogo nuostatos transkultūrinės replikacijos ir kultūrinio savitumo bruožus. Išryškinta sąsaja tarp specialiųjų pedagogų profesinių nuostatų ir specialiojo ugdymo paradigmų kaitos Lietuvoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Nuostatos; Profesinės nuostatos; Specialieji pedagogai; Specialusis pedagogas; Specialusis ugdymas; Attitude; Professional attitudes; Special education; Special educator; Teacher of Special needs.

ENThe research of special educators' professional attitudes in Lithuania is presented in this article (N=423). The scale of professional attitudes of special educators has been constructed on the basis of L.L. Thurstone's methodology of attitudes' research. Three components - professional motivation, pedagogical authoritarianism and the image of handicap make the structure of professional attitudes of special educators in Lithuania. The features of cross-cultural replication and cultural specificity of the structure of special educators' attitudes are observed. Some social-demographical factors influence attitudes: women's image of handicap is more positive than men's one; a small geographical locality generates positive attitudes; boarding-school determinates negative attitudes; concerning age, negative attitudes are more expressed in the beginning and in the end of the professional career; tendency to authoritarian behavior of elderly educators is observed; teachers' attitudes are more positive than educators' ones. [From the publication]

ISSN:
1392-0758
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/29195
Updated:
2018-12-17 10:44:55
Metrics:
Views: 30    Downloads: 7
Export: