Wczesna ikonografia Tadeusza Kościuszki i jej społeczny kontekst w Krakowie przełomu XVIII i XIX wieku : Franciszek Smuglewicz a Michał Stachowicz

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lenkų kalba / Polish
Title:
Wczesna ikonografia Tadeusza Kościuszki i jej społeczny kontekst w Krakowie przełomu XVIII i XIX wieku: Franciszek Smuglewicz a Michał Stachowicz
Alternative Title:
Ankstyvoji Tado Kosciuškos ikonografija ir jos visuomeninis kontektas XVIII-XIX amžių sandūros Krokuvoje: Pranciškus Smuglevičius ir Mykolas Stachovičius
In the Book:
Socialinių tapatumų reprezentacijos Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūroje / sudarytoja Aistė Paliušytė. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2010. P. 507-531. (Dailės istorijos studijos ; 4)
Keywords:
LT
F. Smuglevičius; M. Stachovičius; Mykolas Stachovičius; Tadas Kosciuška; T. Kosciuška; Lenkija (Poland); Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Kultūrinis identitetas / Cultural identitity.
Summary / Abstract:

LT[...] Straipsnyje nagrinėjant įvairias „Kosciuškos priesaikos Krokuvos turgaus aikštėje“ versijas, bandoma atsakyti į klausimą, kas buvo šios kompozicijos pradininkas – Stachovičius ar Smuglevičius. Smuglevičiaus paveikslas (saugomas Poznanės nacionaliniame muziejuje) buvo sukurtas 1797 m. Varšuvoje, tai liudija kompozicijoje įrašyta data ir signatūra. [...] Tai tikriausiai ne pirmas Smuglevičiaus kūrinys šia tema. [...] Stachovičiaus šios temos kūrinių tyrimai liudija, jog analogišką sceną krokuvietis tapė dar 1795 m. Minėtiems atvaizdams būdinga itin detaliai perteikta Didžiojo turgaus aikštės pastatų architektūra, geriau žinoma Stachovičiui nei Smuglevičiui. Atidžiai palyginus abiejų dailininkų kompozicijas matyti, kad atskirus pastatus Smuglevičius nutapė labiau apibendrintai. Kiti ikonografiniai šaltiniai taip pat liudija, kad tikslesnis buvo Krokuvos tapytojų cecho vyresnysis. Smuglevičiaus tapytas Poznanės nacionaliniame muziejuje saugomas paveikslas – tai dar viena kompozicijos replika, sukurta šiek tiek vėliau nežinomam užsakovui. Tikėtina, kad tos pačios krypties įtaka buvo ir abiems minėtiems tapytojams kuriant kompozicijas „Kosciuška gelbsti Lenkiją nuo mirties“. Kosciuškos ikonografijos raida Krokuvoje buvo spontaniška, o Stachovičiaus daugintas guašo ir akvarelės kompozicijas galima vertinti beveik kaip plebėjišką meną. Smuglevičius atkartojo Stachovičiaus kompoziciją didesniu formatu, aliejaus technika, sukurdamas vieną pirmųjų Lenkijoje istorinių, nacionalinio ir alegorinio turinio paveikslų. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: F. Smuglevičius; Ikonografija; Krokuva; M. Stachovičius; Mykolas Stachovičius; Patriotinė ikonografija; Pranciškus Smuglevičius; T. Kosciuška; Tadas Kosciuška; Tautinis identitetas; Tautinis tapatumas; F. Smuglevičius; Franciszek Smuglewicz; Iconography; Krakow; M. Stachovičius; Michal Stachowicz; National identity; Patriotic iconography; T. Kosciuška; Tadeusz Kosciuszko.

ENBy analysing various versions of “Oath by Tadeusz Kosciuszko at Krakow’s Market Square”, the article attempts to answer the question as to who was the founder of this composition – Stachowicz or Smuglewicz. The painting of Smuglewicz (being kept at the National Museum in Poznan) was created in 1797 in Warsaw, as evidenced by the date and signature on the composition. This is probably not the first work of Smuglewicz on this topic. Research of Stachowicz’s works on this topic shows that a similar scene was painted by the Krakow resident as far back as 1795. The mentioned images are distinguished by the particularly detailed conveyance of architecture of buildings at the Great Market Square better known to Stachowicz than to Smuglewicz. The careful comparison of compositions of both artists shows that Smuglewicz painted individual buildings in a more general manner. Other iconographic sources also indicate that the senior of the workshop of Krakow painters was more accurate. The painting painted by Smuglewicz and being kept at the National Museum in Poznan is just yet another replica of the composition created a little later for an unknown customer. It is likely that both mentioned artists were also influenced by the same school when creating “Kosciuszko Saves Poland from Death” compositions. The iconographic evolution of Kosciuszko in Krakow was spontaneous, and gouache and watercolour compositions multiplied by Stachowicz can be evaluated almost as plebeian art. Smuglewicz reproduced Stachowicz’s composition at a larger size, applied oil technique to create one of the first historical paintings in Poland with national and allegorical content.

ISBN:
9789955868293
ISSN:
1822-2285
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28729
Updated:
2018-12-17 12:50:12
Metrics:
Views: 45    Downloads: 11
Export: