Portretas ir asmens tapatybė : karalaitė Marija Ona Teresė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Portretas ir asmens tapatybė: karalaitė Marija Ona Teresė
Alternative Title:
Portrait and personal identity: princess Maria Anna Teresa
In the Book:
Socialinių tapatumų reprezentacijos Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūroje / sudarytoja Aistė Paliušytė. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2010. P. 151-171. (Dailės istorijos studijos ; 4)
Keywords:
LT
Karalaitė Marija Ona Teresė; Barokas / Baroque; Dailė / Art; Mokslo šaltiniai / Sources of science; Religinis menas / Religious art; Vienuolijos / Monasteries.
Summary / Abstract:

LTStraipsnis skirtas Danieliaus Schultzo autorystei priskiriamo Jono Kazimiero ir Liudvikos Marijos dukters Marijos Onos Teresės paveikslo analizei asmens socialinės tapatybės konstravimo aspektu. Siekiama atskleisti, kokie veiksniai lėmė šio kūrinio atsiradimą, iš kokių sandų konstruojama labai anksti mirusios ir savos istorijos nesukūrusios asmenybės vizualinė reprezentacija. Autorė į šį portretą žiūri keturiais savo pasirinktais aspektais: kaip į karališkiosios šeimos palikuonės portretą, kaip į karmelitės portretą, kaip į pomirtinį vaiko portretą ir kaip į šventosios portretą. Tai, kad mergaitės portretas yra karališkosios šeimos palikuonės portretas, ikonografiniu požiūriu nėra akivaizdu, bet tai žinomas faktas, kurį liudija ir užrašas kitoje paveikslo pusėje. Kadangi mergaitė mirė tesulaukusi aštuonių mėnesių, o paveiksle ji pavaizduota kaip maždaug penkerių ar šešerių metų, autorė daro išvadą, kad tai imaginacinis portretas su konkrečiu norimu išreiškti turiniu. Marijos Onos Teresės portrete per sukonstruotą mergaitės-vienuolės, karalaitės-šventosios tapatybę atsiveria dramatiškas karališkosios šeimos gyvenimo aspektas. Autorė daro išvadą, kad karališkosios šeimos gyvenimas paveiksle čia nėra nei konstruojamas, nei kaip nors nurodomas, jis tiesiog glūdi kaip nevaizduojama ir nepavaizduojama asmeninių ir visuomeninių lūkesčių istorija: mažoji karalaitė paveiksle iškyla kaip karmelitė, jos simbolinis lygmuo, pažadėtasis ryšys su vienuolija tapo paveiksle reprezentuojama jos socialine tapatybe.Reikšminiai žodžiai: Asmens tapatybė; Barokas; Bažnytinė dailė; Dailė, sakralinė; Karalaitė Marija Ona Teresė; Karmelitai, basieji; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Ordinai, religiniai; Paveikslai; Portretai; Stiliai; Šaltiniai, rašytiniai; Art, religious; Baroque; Carmelite, Barefoot; Church fine art; Institution, religious; Painting; Personal Identity; Portrait; Princess Maria Anna Teresa; Source, documentary; Style.

ENThe purpose of the article is to analyse the painting of Mary Anne Teresa, daughter of John Kazimier and Liudvika Mary, whose authorship is attributed to Daniel Schultz in terms of the social identity construction of a person. It seeks to reveal factors which led to the emergence of this work, components used to construct the visual representation of the person who died very early and did not create her personal history. The author looks at this portrait from four selected aspects: as at a portrait of a descendant of the royal family, as at a portrait of a Carmelitess, as at a post-mortem portrait of a child and as at a portrait of the saint. The fact that the girl’s portrait is a portrait of a descendant of the royal family is not obvious in terms of iconography, but it is a known fact, as evidenced by the inscription on the other side of the painting. Since the girl died just at the age of eight months, and the painting depicts her at the age of about five or six years, the author concludes that it is an imaginary portrait with a specific content desired to be expressed. The dramatic aspect of life of the royal family is revealed in the portrait of Mary Anne Teresa through the constructed identity of a girl-nun, princess-saint. The author makes a conclusion that life of the royal family in the painting is neither constructed here, nor indicated in any way, it is simply lying as non-depicted and non-depictable history of personal and social expectations: the little princess in the painting emerges as a Carmelitess, its symbolic level, the promised connection with the order became represented in the painting through her social identity.

ISBN:
9789955868293
ISSN:
1822-2285
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/28685
Updated:
2022-01-03 20:10:35
Metrics:
Views: 50    Downloads: 22
Export: