LTStraipsnio objektas - bibliofilinė retenybė Berlyne 1923 metais išleista Zalmano Šneuro (Zalman Shneour) hebrajiškai parašyta poema Vilna (Vilnius), iliustruota Hermano Štruko (Hermann Struck) graviūromis. Straipsnyje aptariamas šios knygos pasirodymo kultūrinis ir istorinis kontekstas, pateikiami svarbiausi abiejų autorių gyvenimo bei kūrybos faktai. Autorė atkreipia dėmesį, kad knygos tekstas ir iliustracijos aiškiai rodo, kad nei poeto, nei grafiko pateiktas žydiškojo Vilniaus vaizdas nėra tik jų asmeninių įspūdžių, patirtų čia, atspindys. Tai greičiau - meninis-ideologinis konstruktas, kurio formavime betarpiški patyrimai galėjo būti apgaubti ar net nustumti jiems žinomos ar vietoje išmoktos šlovingos, kad ir legendinės, istorijos, o vėliau - nostalgijos, išsiskyrus su Vilniumi ir bendrai Rytų Europa. Gyvendami Vilniuje jie abu susidūrė su bene nuo XVIII a. Vilniui taikomu „Lietuvos Jeruzalės“ vardu, kurį aktyviai eksploatavo XX a. vietiniai žydų dailininkai, literatai bei visuomenės veikėjai. Štrukas ir Šneuras - abu Vilnių pamilę, nors tik trumpą gyvenimo laikotarpį jame praleidę, menininkai savo kūryba prisidėjo prie gražaus „Lietuvos Jeruzalės“ mito kūrimo ir skleidimo.Reikšminiai žodžiai: Hermanas Štrukas; Iliustracijos; Knygos menas; Mitai; Poema; Poema Vilna (Vilnius); Raritetas; Rytų žydai; Vakarų žydų bendruomenė; Vilnius; Zalmanas Šneuras; Žydų literatūra; „Lietuvos Jeruzalė"; "Lithuanian Jerusalem"; Book art; Herman Struck; Illustrations; Jewish literature; Myths; Of Yiddish culture in the West; Poem; Rarity; Vilnius (Vilna); Zalman Shneour; Zalman Shneour's Hebrew poem Vilna.
ENThe article focuses on the bibliophilic rarity - Zalman Shneour s Hebrew poem Vilna (Vilnius) illustrated with engravings by Herman Struck and published in Berlin in 1923. The reader is introduced to the cultural and historical context of this publication and presented with facts about lives and works of the two authors. The poem "Vilna" is interpreted as an example of the rise of jewish nationalism and the reception of Yiddish culture in the West. The research concludes that Struck and Shneour - the two artists who shortly lived in Vilnius but fell in love with the city - contributed with their works towards the making and spreading of the myth of the "Lithuanian Jerusalem". [text from author]