Mokinių savarankiškumo ugdymas Lietuvos mokyklų pradinių klasių matematikos pamokose (XX a. 6-9 dešimtmečiai)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokinių savarankiškumo ugdymas Lietuvos mokyklų pradinių klasių matematikos pamokose (XX a. 6-9 dešimtmečiai)
Alternative Title:
Training of skills of independent activities of primary school pupil's during lessons of mathematics in Lithuania (6-9th decades of the 20th century)
In the Journal:
Lietuvos matematikos rinkinys. 2004, t. 44, spec. nr, P. 405-409
Keywords:
LT
Klaipėda. Klaipėdos kraštas (Klaipeda region); Lietuva (Lithuania); Mokslinis ugdymas / Scientific education; Pradinis ugdymas / Primary education.
Summary / Abstract:

LTDvidešimto amžiaus viduryje padidėjęs susidomėjimas mokinių savarankiškumo ugdymu neliko nepastebėtas Lietuvos matematikos didaktikos specialistų ir vyresniųjų klasių matematikos mokytojų, tačiau pradinės matematikos didaktikos klausimais pokario pedagoginėje periodikoje pradėta rašyti vėliau. Straipsnyje nagrinėjami 1954-1979 metais paskelbti dešimt straipsnių apie mokinių savarankiškumo ugdymą pradinėje mokykloje, savarankiškų darbų organizavimą pamokose. 8-9 dešimtmečiuose šiems straipsniams buvo skirta daug dėmesio „Knygose mokytojams“ ir straipsniuose apie naujųjų pradinės mokyklos matematikos mokymo programų įdiegimą. Pirmąjį pradinės matematikos didaktikos straipsnį pokario Lietuvoje paskelbė tuometinis Klaipėdos pedagoginės mokyklos dėstytojas B. Balčytis. Verstiniame O. Kolesnikovos straipsnyje aptariamas tuo metu madingo „Lipecko patyrimo“ taikymas. N. Šernienės, J. Brazdžiūtės, B. Liubinaitės, V. Butkaus, A. Vaičiulienės, A. Duksienės, M. Daugelavičienės straipsniuose aptariamos ir siūlomos įvairios savarankiško darbo pamokoje formos, nagrinėjami savarankiško darbo etapai ir kiti klausimai. Matematikos savarankiškų darbų rinkiniai pradinukams vartoti neilgai, nes 8-jo dešimtmečio pradžioje įvesta nauja matematikos mokymo programa, pagal kurią B. Balčytis parašė naujus matematikos vadovėlius pradinukams ir su jais suderintus pratybų sąsiuvinius - savarankiško darbo priemones. Lietuvos pedagoginėje periodikoje paskelbti 10 straipsnių mokinių savarankiškumo ugdymo tema ne tik buvo labai aktualūs jų pasirodymo metu, bet turi ir išliekamąją vertę.Reikšminiai žodžiai: Matematikos pamokos; Pradinė mokykla; Savarankiškumo skatinimas; Savarnkiškumo ugdymas; Independent activities; Lessons of mathematics; Primary school; Primary school pupils.

ENAn increased interest in the development of pupils’ independence in the middle of the 20th century did not remain unnoticed by Lithuanian specialists of mathematics didactics and senior form mathematics teachers, however, writing on the issues of mathematics didactics at primary schools in post-war pedagogical periodical publications started later. The article deals with ten articles about the development of pupils’ independence at primary schools, organisation of independent work in lessons published from 1954 to 1979. In the 70s and 80s, these articles received a lot of attention in ‘Books for teachers’ and articles about introduction of new primary curricula of mathematics. The first article on primary school didactics of mathematics in post-war Lithuania was published by teacher Bronislovas Balčytis at the then Klaipėda Pedagogical School. The translated article by O. Kolesnikova discusses the application of ‘Lipetsk experience’ which was in fashion at the time. Various forms of independent work during lessons are discussed and proposed, stages of independent work and other issues are analysed in articles by N. Šernienė, J. Brazdžiūtė, B. Liubinaitė, V. Butkus, A. Vaičiulienė, A. Duksienė, M. Daugelavičienė. Collections of independent work in mathematics for primary school pupils were not used long because a new mathematics curriculum was introduced at the start of the 70s according to which Balčytis wrote new mathematics textbooks for primary school pupils and workbooks matching them, i.e. independent work aids. Ten articles on the topic of the development of pupils’ independence published in periodical pedagogical publications of Lithuania were not only very relevant at the time of their publication but also have a lasting value.

ISSN:
0132-2818; 2335-898X
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/26510
Updated:
2021-04-16 20:26:08
Metrics:
Views: 28    Downloads: 6
Export: