Kritinė tarptikybinė pedagogika : pro ir contra

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kritinė tarptikybinė pedagogika: pro ir contra
Alternative Title:
Critical interfaith pedagogy: pro & contra
In the Journal:
Religija ir kultūra. 2008, t. 5 (1), p. 98-108
Keywords:
LT
Pedagogika / Pedagogy; Religinis ugdymas / Religion education.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje kritinės pedagogikos požiūriu aptariama religinio ugdymo situacija pasaulyje ir Lietuvoje. Pirmiausia apžvelgiama kritinės pedagogikos, kaip naujos, perspektyvios pedagogikos krypties, ypatumai, jos neomarksizmu ir moderniąja filosofija grįstos nuostatos. Gilinamasi į kritinės pedagogikos pastangas keisti religinį ugdymą, ypač religinį ugdymą į tarptikybinį kritinį ugdymą. Šios galimybės svarstomos platesniame religijos ir religinio ugdymo kontekste: šiuolaikinių filosofų požiūriu, tarptautinių organizacijų religinio ugdymo strategijų perspektyvoje, atsižvelgiant į Lietuvos religinio (katalikų tikybos) ugdymo programas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendrosios bendrojo lavinimo programos; Bendrosios bendrojo lavinimos programos; Kritinė pedagogika; Religinis ugdymas; Critical pedagogy; Lithuania; Religious education; School curriculum.

ENThe article deals with the problem of religious education in the world and Lithuania from the critical pedagogy perspective. Firstly the situation of religious education in other states is analyzed, emphasizing new approach on religious education and it’s relation with religion education. Some suggestions to transform religious education in correspondence to the new approach of contemporary philosophers (Derrida, Gadamer, Vattimo) and critical pedagogues (McLaren, Giroux, Kincheloe, Apple), basing their view on critical theory, are introduced. Special interest is shown to critical pedagogy approach to transform religious education into interfaith critical education. Such suggestion and possibility to realize it is interpreted in the broadest context of different world organizations of religious / religion education and their strategies. In this context the situation of religious education in Lithuania is describing also, trying to evaluate possibilities to change it in correspondence with the challenges of globalization. [From the publication]

ISSN:
1822-4539
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25924
Updated:
2018-12-17 12:22:15
Metrics:
Views: 20    Downloads: 3
Export: