Paauglio mokymosi motyvacijos ir tėvų skatinimo jį mokytis sąsajos

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Paauglio mokymosi motyvacijos ir tėvų skatinimo jį mokytis sąsajos
In the Book:
Vaikų ir paauglių psichikos sveikata: mokyklos ir mokymosi kontekstas. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2010. P. 32-45
Keywords:
LT
Marijampolė; Lietuva (Lithuania); Paaugliai / Adolescents.
Summary / Abstract:

LTPaauglystėje, vykstant reikšmingiems psichologiniams pokyčiams, keičiasi ir motyvacinė sfera, vyksta išorinių motyvacijos veiksnių „peraugimas“ į vidinius. Vyresni paaugliai pradeda priimti sprendimus, remdamiesi savo įsitikinimais, nuostatomis. Tai turi įtakos ir motyvacijai mokytis. Artimiausia aplinka yra susijusi su paauglio mokymosi motyvacija: jei tėvai skatina teisingai, paauglio išorinė mokymosi motyvacija tampa vidine, todėl svarbu tirti sąsajas tarp paauglio mokymosi motyvacijos ir tėvų taikomų skatinimo būdų. Straipsnyje pristatomas tyrimas, kuriuo siekta išsiaiškinti 16-18 metų paauglių mokymosi motyvacijos ir tėvų skatinimo paauglį mokytis sąsajas. Tyrime dalyvavo 105 moksleiviai (57 merginos ir 48 vaikinai), besimokantys vienoje Marijampolės mokykloje, ir 105 jų tėvai. Paauglių vidinei ir išorinei mokymosi motyvacijai įvertinti naudotas J. Beniulienės (2007) sudarytas klausimynas, o tėvų skatinimui vaiką mokytis - R. Bliūdžiuvienės (2009) sudarytas klausimynas. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad merginoms būdinga didesnė vidinė mokymosi motyvacija, o vaikinams - didesnė išorinė mokymosi motyvacija. Paaugliams mokytis tėvų skatinamiems nematerialiai (žodiniais pagyrimais) būdinga didesnė vidinė mokymosi motyvacija. Ir merginoms, ir vaikinams, kurių tėvai už gerą mokymąsi skatina materialiai, nei vidinė, nei išorinė mokymosi motyvacija nedominuoja. Vaikinų, už blogą mokymąsi tėvų baudžiamų, yra ryškesnė išorinė mokymosi motyvacija. Merginų, kurias tėvai už blogą mokymąsi baudžia, nedominuoja nei vidinė, nei išorinė mokymosi motyvacija.Reikšminiai žodžiai: Išorinė mokymosi motyvacija; Paauglys; Skatinimas mokytis; Vidinė mokymosi motyvacija; Adolescent; Encouregement to learn; External motivation; Inner motivation; Internal motivation.

ENAdolescence is not only a period of significant psychological changes. It is also a period of changes in the motivational sphere with external motivational factors transforming into internal ones. Older teenagers now take decisions based on their beliefs and opinions. It also influences their motivation for learning. The immediate environment is related to a teenager’s motivation for learning: if parents encourage in a proper manner, the external motivation of a teenager transforms into internal motivation, therefore, it is important to study the links between teenagers’ motivation for learning and parents’ ways of encouragement. The article presents a research aimed at analysing the links between the motivation for learning of teenagers aged 16–18 and methods of motivation encouragement applied by their parents. A total of 105 students (57 girls and 48 boys) studying at a Marijampolė school and their parents took part in the research. A questionnaire developed by J. Beniulienė (2007) was used for the evaluation of teenagers’ motivation, and a questionnaire by R. Bliūdžiuvienė (2009) was used for the evaluation of parents’ ways of motivation encouragement. The analysis of the obtained results revealed that girls have higher internal motivation for learning, whereas boys – higher external motivation for learning. Teenagers have higher internal motivation when parents apply non-material methods of encouragement, i.e. verbal praise. Girls and boys, whose parents apply material methods of encouragement, do not have internal or external motivation for learning dominating. Boys, whom parents punish for poor learning results, have stronger external motivation. Girls punished for poor learning results have no internal or external motivation for learning dominating.

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24452
Updated:
2013-04-28 20:31:38
Metrics:
Views: 60
Export: