Administrative law as a macro-system phenomenom

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Administrative law as a macro-system phenomenom
Alternative Title:
Administracinė teisė kaip makrosisteminis reiškinys
In the Journal:
Socialinių mokslų studijos [Societal Studies]. 2009, Nr. 3, p. 273-287
Keywords:
LT
Teisėkūra. Teisės šaltiniai / Legislation. Sources of law.
Summary / Abstract:

LTAdministracinės teisės makroapraiškos nagrinėtinos kaip sisteminis teisinis reiškinys, kurio socialinei struktūrai gali daryti poveikį įstatymų leidėjas. Makronorminio teisinio reguliavimo įgyvendinamas remiasi sisteminiu makroaplinkos reiškinių vertinimu ir to vertinimo galimybių panaudojimu įstatymų leidyboje. Makronormos kuriamos Lietuvos Respublikos Seime, remiantis įstatymų leidybos, legitimiomis šiam teisės subjektui, galiomis, kurias tikslinga racionaliai panaudoti. Manoma, kad Seimas nepakankamai vertina mokslininkų parengtas socialines teisines technologijas. Seimo narių įstatymų leidyboje pasireiškia subjektyvizmas, įstatymų rengimo konvejerinės nuostatos ir elgsenos arogancinis nihilizmas užkerta kelią įstatymų leidėjams naudotis teisinėmis mokslo doktrinomis. Makronorminis teisinis reguliavimas įgyvendinamas makronormos, o ividualus teisinis reguliavimas – mikronormos pagrindu. Teisės normos yra esminis, kaip ir principai bei doktrina, teisės elementas. Norminis teisinis reguliavimas remiasi administracinės teisės makronormos visuomeninių santykių reguliavimu. Individualus teisinis visuomeninių santykių reguliavimas remiasi teisės mikronormomis, kurias teisės taikymo procese kuria jos subjektas, transformuodamas makronormos reikalavimus mikro- teisiniu personifikuotu lygmeniu. Galima tvirtinti, kad makroadministracinės teisinės normos kūrimas yra teisinio reguliavimo strategijos pagrindinis ir esminis įgaliojantis reguliuoti teisės modelis. Administracinė teisė privalo būti įgali. Žmonės, jos padedami, turi būti teisiškai įgalūs, naudodamiesi (samprotaujant, įrodinėjant, skaičiuojant) pagrįstais socialinės tikrovės faktais, tikrai, neabejojamai paveikti politinį, ekonominį, socialinį gyvenimą. Neįgali teisė gali griauti šiandienos ekonominę ir socialinę gyvenimo sistemą.Ir gali griauti tokiu mastu, kad net kraupu, varyti žmones į socialinės atskirties grupes, atimant jiems subjektinę teisę dalyvauti sparčiuose socialiniuose ekonominiuose, pavyzdžiui, krizės įveikimo pokyčiuose. Makroadministracinė teisė pirmiausia sekia nustatyti žmonių, priklausančių tam tikriems socialiniams sluoksniams ir struktūroms, didelėms socialinėms grupėms, valstybės institutams, socialinio elgesio ir socialinės būklės modelius. Todėl makroadministracinė teisė gali būti vertinama kaip socialinių struktūrų konstravimo priemonė. Makroteisinis reguliavimas gali daryti poveikį socialinės demografinės struktūros pokyčiams, socialinių etninių problemų teisiniams sprendimams, profesinio gyventojų užimtumo struktūrai, piliečių konfesinei sanklodai ir kt. Kodėl būtinas makroadministracinių teisinių procesų valdymas? Administracinės teisės, kaip tam tikro makrosocialinio reiškinio apraiškų, suvokimas gali būti išeities taškas siekiant tobulinti pačios makroadministracinės teisės reguliacines galias, kad apie jos reguliavimo mastus suvoktų ne vien teisininkai, bet ir politikai, viešojo administravimo institucijų įvairių sričių vadovai ir specialistai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Makronorma; Makroteisinis reguliavimas; Makroteisė ir makroadministracinė teisė; Makroteisė ir makroadministracinė teisė, žmogiškųjų santykių administracinis teisinis reguliavimas; Žmogiškųjų santykių administracinis teisinis reguliavimas; Administrative legal regulation of human relations; Macro-law and macro-administrative law; Macro-legal regulation; Macro-norm.

ENThe article analyses macro-occurrences of the administrative law. Implementation of macro-normative legal regulation is based on systematic evaluation of the phenomena in macro-environment and using of possibilities presented by this evaluation in legislation. Macro-norms are created by the Parliament of the Republic of Lithuania, on the basis of legislative powers that are legitimate to this subject of the law. It is considered that the Lithuanian Parliament takes use of the social legal technologies insufficiently. Voluntarism is practiced in parliamentary legislative process; marginal provisions of drafting legislation and a ruling behavioural nihilism prevents the legislators from applying the scientific legal doctrines. It is underlined in the article that macro-administrative law devotes its main attention to defining the legal models of social behaviour and social position of the people belonging to certain social classes and structures, large social groups, and state institutions. The author of this article claims that it is necessary to use the macro-administrative law as a tool for construction of social structures. If this is not being considered, disabled law is being created, which can destroy the modern economic and social life system. In this regard, it is necessary to apply the provisions on micro-administrative legal procedures. [From the publication]

ISSN:
2029-2236; 2029-2244
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/23172
Updated:
2018-12-17 12:34:15
Metrics:
Views: 16
Export: