Istorinių ištakų paieška – kertinis Magdalenos Karčiauskienės pedagogikos principas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Istorinių ištakų paieška – kertinis Magdalenos Karčiauskienės pedagogikos principas
Alternative Title:
Searches of historical sources – primary principle of Magdalena Karčiauskienė pedagogy
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2009, t. 23, p. 118-122
Keywords:
LT
Magdalena Karčiauskienė; Pedagogika / Pedagogy.
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje lyginamosios analizės metodu siekiama atskleisti profesorės Magdalenos Karčiauskienės požiūrį į pedagoginių reiškinių vertinimą istoriniu aspektu. Taip pat norima pristatyti mokslininkės istorinių ištakų paieškų sampratą ir pagrįsti istorinio perimamumo principo taikymo svarbą šiuolaikinei Lietuvos mokyklai ir pedagogikos mokslo teorijai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Magdalena Karčiauskienė; Klasikinė pedagogika; Naujosios pedagoginės srovės; Lyginamasis aspektas; Kompleksinis mokymas; Magdalena Karčiauskienė; Clasical pedagogy; New pedagogical trends; Comparative aspect; Integrated education.

ENThe purpose of this article was to disclose the views of professor Magdalena Karčiauskienė as well as evaluation of her pedagogical phenomenon from the historical comparative point of view. The scientist’s conception of searches of historical sources is presented and the importance of historical continuity principle for modern Lithuanian school and pedagogical science is grounded. The professor M. Karčiauskienė’s scientific pedagogic research is related not only with the development of Lithuanian system of education but also with the trends of the world school and the development of pedagogical thought. With a deep insight into classical pedagogy and new pedagogical trends of the 20th century the researcher does not counterpoise them, but expresses her opinion against their extremities, accentuating the importance of their synthesis. Each pedagogical issue is investigated from the historical perspective, revealing their essence, historical origin, highlighting the importance of the principle of historical continuity for the contemporary school and the science of education. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Pedagogikos istorijos tyrimai Lietuvoje: "Acta Paedagogica Vilnensia" publikacijų analizė / Irena Stonkuvienė. Acta paedagogica Vilnensia. 2016, t. 37, p. 134-142.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22945
Updated:
2018-12-17 12:33:21
Metrics:
Views: 9
Export: