Tapybos kompozicijos Šiluvos Švč. Mergelės Marijos Apsireiškimo koplyčioje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tapybos kompozicijos Šiluvos Švč. Mergelės Marijos Apsireiškimo koplyčioje
Alternative Title:
Painting compositions in the Šiluva chapel of the Apparition of the Blessed Virgin Mary
In the Journal:
Meno istorija ir kritika [MIK] [Art History & Criticism]. 2009, 5, p. 106-114
Keywords:
LT
Kaunas. Kauno kraštas (Kaunas region); Šiluva; Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Tapyba / Painting.
Summary / Abstract:

LTŠiluvos Švč. Mergelės Marijos Apsireiškimo koplyčia baigta statyti 1924 m. Užsitęsusius koplyčios puošybos darbus nutraukė Antrasis pasaulinis karas. Sovietmečiu Kauno arkivyskupijos kurijos ir kunigo Vaclovo Grauslio (1913–1992) pastangomis buvo įgyvendinta nauja koplyčios puošybos programa. Ją sudarė keturios sienų tapybos kompozicijos, sukurtos al secco technika koplyčios galerijų skliautuose ir keturi paveikslai, nutapyti ant drobės aliejiniais dažais, – pakabinti bokšto viduje sienose įrengtose nišose. Šiame straipsnyje yra aptartas kompozicijų autorystės klausimas, patikslinti kūrinių pavadinimai, sukūrimo datos, taip pat nagrinėjama koplyčios tapybos atvaizdų ikonografija. Koplyčios galerijų skliautuose sienų tapybos kompozicijas 1979–1980 m. sukūrė dailininkai restauratoriai Kęstutis Andziulis („Švč. Mergelės Marijos apsireiškimas Šiluvoje“), Juozas Algirdas Pilipavičius ir Vytis Dautartas („Švč. Mergelės Marijos stebuklingojo paveikslo vainikavimas“), Albinas Degutis („Skrynios suradimas“, „Šiluvos koplyčios pamatų pašventinimas“). Bokšto sienų nišose per 1982–1988 m. paveikslus nutapė Albinas Degutis („Žemaičių krikštas“) ir Antanas Kmieliauskas („Šv. Kazimieras ant žirgo“, „Marija ir Lietuva“). Paveikslo „Lietuva – kryžių žemė“ autorius tyrinėtojams tebėra nežinomas. Koplyčios sienų tapybos ir paveikslų ikonografija yra siejama su Švč. Mergelės Marijos apsireiškimo Šiluvoje gerbimu ir Lietuvos istorija. Bažnyčios persekiojimo metais sukurtos kompozicijos, lyginant jas su kitais bažnytinio meno pavyzdžiais, išsiskiria religine ir istorine tematika bei įvaizdžiais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Šiluvos Mergelės Marijos apsireiškimo koplyčia; Sienų tapyba; Ikonografija; Šiluva Chapel of Apparition of the Blessed Virgin Mary; Mural painting; Iconography; Šiluvos Švč. Mergelės Marijos Apsireiškimo koplyčia; Šiluva Chapel of the Apparition of the Blessed Virgin Mary; wall painting.

ENThe Šiluva Chapel of the Apparition of the Blessed Virgin Mary, built in 1924, was not fully equipped during the interwar period and its decoration project was neither realized. The work begun was interrupted by World War II. During the Soviet times thanks to the efforts of the Curia of the Archdiocese of Kaunas and the priest Vaclovas Grauslys (1913-1992), the decoration project for the Chapel of Apparition was prepared. In the decoration programme of the Chapel, an important place is taken by the four images of wall painting and four pictures painted on canvas. In 1979-1980, in the galleries of the dome of the Chapel, the painters restorers Kęstutis Andziulis, Juozas Algirdas Pilipavičius, Albinas Degutis and Vytis Dautartas created the following compositions in the al secco technique: The Apparition of the Blessed Virgin Mary in Šiluva, The Discovery of the Chest, The Crowning of the Miraculous Image of the Blessed Virgin Mary with the Child and The Consecration of the Foundations of the Šiluva Chapel. In the inside of the tower, in the niches of the walls, during the period of 1982-1988 four pictures were painted. They involve The Christening of Samogitians by Albinas Degutis and St. Kazimieras on a Horse and Mary and Lithuania by Antanas Kmieliauskas. The author of the composition Lithuania - the Land of Crosses is not known to us by now. On the basis of the supplements to the inventory of 1930 of the Šiluva church for 1956-1990 and recollections of the painters, the article introduces the authors of paintings of the Šiluva chapel not known before in the historiography and presents the discussion of the topics and images of the compositions. [From the publication]

ISSN:
1822-4555; 1822-4547
Related Publications:
Nueinančios epochos ženklas: polichrominis Lietuvos bažnyčių interjero dekoras / Skirmantė Smilingytė-Žeimienė. Menotyra. 2013, t. 20, Nr. 1, p. 37-49.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/22407
Updated:
2018-12-17 12:31:52
Metrics:
Views: 58    Downloads: 10
Export: