Aukščiausios valdžios insignijos reprezentaciniuose Stanislovo Augusto Poniatovskio portretuose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Aukščiausios valdžios insignijos reprezentaciniuose Stanislovo Augusto Poniatovskio portretuose
Alternative Title:
Insignia of supreme power in representative portraits of Stanisław August Poniatowski
In the Journal:
Menotyra. 2009, t. 16, Nr. 3/4, p. 79-90
Keywords:
LT
18 amžius; Stanislovas Augustas Poniatovskis (Stanisław August Poniatowski); Kariuomenė / Army; Valstybė / State; Viešoji nuomonė / Public opinion.
EN
Stanislaw August Poniatowski; Stanisław August Poniatowski.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama, kaip pasitelkiant insignijas buvo kuriamas paskutiniojo Lenkijos karaliaus, Lietuvos didžiojo kunigaikščio Stanislovo Augusto Poniatovskio įvaizdis reprezentaciniuose portretuose. Analizei pasirinkti dailininkų J. K. Wernerio, M. Bacciarelli, P. Kraffto (senojo), J. K. Hesio, J. Pitschmanno tapyti portretai, kuriuose valdovas vaizduojamas su karaliaus, kunigaikščio, karinės valdžios insignijomis. Analizuojama jų reikšmė to meto gyvenime bei prasmė portretuose. Valdovo įvaizdis visais laikais buvo ypač svarbus. Jis buvo kuriamas įvairiomis ceremonijomis ir simboliais (karūna, skeptru, sostu), kurie išaukštindavo asmenį. Tą įspūdį dar labiau stiprino vaizduojamasis menas – portretai, skulptūros. Skirtingai nei XVII–XVIII a. pirmosios pusės valdovai, norėję pabrėžti savo vienybę su bajorų luomu, Poniatovskis portretuose nebuvo vaizduojamas su sarmatiškojo stiliaus drabužiais. XVIII a. antrojoje pusėje vis labiau įsitvirtino Vakarų Europos mada. Reprezentaciniai portretai tapyti pagal tam tikras taisykles. Juose stengtasi sukurti idealų valdovo įvaizdį. Pirmiausia insignijomis perteikiamas valdovo titulas – Lenkijos karalius, Lietuvos didysis kunigaikštis. Deja, pastarasis titulo dėmuo portretuose išreiškiamas ne visada. Pačių insignijų vaizdavimas yra gana laisvas. Stanislovo Augusto portretuose išryškėja pasaulietiniai valdžios aspektai, nebelieka valdovo iš Dievo malonės įvaizdžio, atsitraukiama ir nuo sarmatiškojo valdovo vaizdavimo. Į pirmą vietą dažnai iškeliamas Stanislovas Augustas Poniatovskis – kariuomenės vadas.Reikšminiai žodžiai: Stanislovas Augustas Poniatovskis (Stanisław August Poniatowski); Insignijos; Reprezentacinis portretas; Katūnacija; Valdovo įvaizdis; Stanislaw August Poniatowski; Insignia; Representative portrait; Coronation; Ruler's image; Stanislovas Augustas Poniatovskis (Stanisław August Poniatowski); Karūnacija; Stanisław August Poniatowski.

ENThe article deals with the question of how an image of the King of Poland and Grand Duke of Lithuania Stanisław August Poniatowski was formed invoking insignia in the representative portraits. For analysis, there were chosen portraits painted by J. K. Werner, M. Bacciarelli, P. Krafft Sr, J. K. Heske, J. Pitschmann; in these portraits the ruler is depicted with insignia of a king, duke, and military power. Their meaning in the contemporary life and sense in the portraits is analyzed. Attention is focused on the circumstance that painting of the representative portraits was based on certain rules. It was attempted to create an ideal image of a ruler in these portraits. First of all, it was sought to convey the title of a ruler: the King of Poland, Grand Duke of Lithuania. Unfortunately, the latter part of the title was not always expressed in the portraits. However, it should be noted that in the representative portraits of the rulers of the Republic of Two Nations grand ducal insignia appear after a certain interval of time. A portrayal of insignia themselves was quite liberal. Just in a few cases there were depicted the insignia that really existed. Stanislav August is the only King of Poland portrayed with real coronation insignia, i. e. in the portrait by J. K. Werner he is represented with the crown of Boleslaw the Brave and the Szczerbiec sword. In the portraits of this ruler, lay aspects of power show up. The image of a ruler by divine grace vanishes. In the coronation portraits he is dressed worldly. Also, an increasing distance from the image of a Sarmatian ruler is ovious: a Sarmatian costume was abandoned. Stanisław August Poniatowski is often emphasized as a military leader wearing a martial tunic with a regiment in his hand. [From the publication]

ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21970
Updated:
2018-12-17 12:30:11
Metrics:
Views: 14    Downloads: 6
Export: