Tarp filosofijos ir poezijos : regimybės pavidalai Alfonso Nykos-Niliūno dienoraščiuose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tarp filosofijos ir poezijos: regimybės pavidalai Alfonso Nykos-Niliūno dienoraščiuose
Alternative Title:
Between philosophy and poetry: the forms of vision in the diaries of Alfonsas Nyka-Niliūnas
In the Journal:
Žmogus ir žodis [Man and the Word]. 2009, 2, p. 60-67
Keywords:
LT
Nyka-Niliūnas.
Summary / Abstract:

LTIš Alfonso Nykos-Niliūno raštų (pirmiausiai iš jo dienoraščio fragmentų) matyti, kad poetas ieško filosofiniuose tekstuose argumentų, pateisinančių uždarą, interoceptyvią laikyseną regimojo pasaulio atžvilgiu. Juozo Girniaus ir Antano Maceinos XX amžiaus šeštame dešimtmetyje rašytuose straipsniuose, nagrinėjančiuose "žemininkų" kūrybos problematiką, buvo įvertintos Nykos-Niliūno pastangos derinti intelektualinę refleksiją su ryškių vizualinių figūrų prisodrinta "kultūrvaizdžio" poetika. Poeto dienoraščiuose minimi svarbūs kultūros vardai, autoritetai, kurie laikytini fenomenologinio mąstymo apie regimąjį pasaulį atraminiais šaltiniais. Sąmonė ir atmintis poeto tekstuose neretai apibrėžiama vizualinėmis metaforomis kaip šviesai jautri fotonegatyvo plokštelė ar kino ekranas. Nyka-Niliūnas savo svarstymuose nuosekliai laikosi egzistencialistinės minties trajektorijos, jo tekstuose akivaizdi tiesioginio sąlyčio su daiktų pasauliu ir filosofinės refleksijos, fenomenologinės redukcijos sankirta bei prasmingos paralelės. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Egzistencializmas; Dienoraštis; Regimybė; Existencialism; Diary; Vision; Nyka-Niliūnas; Regimybė.; Nyka-Niliūnas; Existentialism; Vision.

ENIn the poetry of Alfonsas Nyka-Niliūnas and even more in the fragments of his diary we may observe the poet's attempts to find philosophical arguments which explain and justify his close, interoceptive position in front of the visual world. In the studies of Juozas Girnius and Antanas Maceina, published in the early 1950s, there were acknowledged this poet's efforts to combine intellectual reflection and poetics of "cultural landscape”, full of glaring visual figures. Nyka-Niliūnas often cites authoritative figures of culture which are the inspirational source of his phenomenological thinking. Consciousness and memory in his texts are often described using visual metaphors as the plates of photonegative or the screen of cinema. Nyka-Niliūnas is faithful to the existentialist Weltanschauung, in his notes on vision and illusion there are obvious intersection and significant parallels of the immediate relationships with the "world of things” and philosophical reflection, phenomenological reduction. [From the publication]

ISSN:
1392-8600; 1822-7805
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21853
Updated:
2018-12-17 12:29:44
Metrics:
Views: 27    Downloads: 12
Export: