Žemaičių Kalvarija katalikiškosios reformos kontekste

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žemaičių Kalvarija katalikiškosios reformos kontekste
Alternative Title:
Calvary of Samogitia in the context of the Catholic reform
Keywords:
LT
17 amžius; 16 amžius; Bubiai; Kalvarija; Žemaičių Kalvarija; Lietuva (Lithuania); Jėzuitai / Jesuits; Bažnyčia / Church.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje yra aptariama Žemaičių Kalvarija katalikiškosios reformos kontekste. Kaip rodo Lietuvos istorijos tyrinėjimai, Vakarų Europoje XVI a. ypatingai sustiprėjęs Bažnyčios atsinaujinimo sąjūdis Lietuvos Bažnyčios gyvenime iki XVI a. II pusės nepaskatino jokių pakitimų. Permainos Lietuvoje pasireiškė protestantiškosios reformos pavidalu. Žemaičių vyskupijoje pradinės reformos sėkmingai ėmėsi vyskupas Merkelis Giedraitis, o reformos pabaiga šiame regione susijusi su vyskupo Jurgio Tiškevičiaus veikla. Per gana trumpą laiką Jurgio Tiškevičiaus vyskupavimo metais buvo įsteigtas pats reikšmingiausias piligrimų centras Žemaitijoje. Tuo metu Žemaičių vyskupas pats inicijavo ir ,,projektavo“ pačią kalvariją Garduose, o taip pat pasirūpino kitais tokių pamaldų ir apeigų formavimosi elementais. Garduose buvo įkurdintas dominikonų ordinas, taip pat pastatyta nauja bažnyčia, kuri buvo aprūpinta svarbiomis šventenybėmis. Tuo laikotarpiu buvo parašytos lietuviškos giesmės ir maldos, o taip pat net keturios Žemaičių Kalvariją garsinusios knygos lotynų ir lenkų kalbomis. Didelė dalis vyskupo Jurgio Tiškevičiaus ir jo bendraminčių nuveiktų darbų amžiams bėgant buvo prarasta. Užgriuvus negandoms, buvo pradėtas naikinti Kryžiaus kelio kompleksas, kurio meninę vertę iki šiol liudija išlikę pavieniai XVII a. dailės kūriniai ir amžininkų tekstai. Didžiąja dalimi dabartinis Žemaičių Kalvarijos ansamblis yra tik XIX, o gal net XX a. meninės kūrybos rezultatas, tačiau XVII a. įsteigtas piligriminis centras yra reikšmingas ir gyvybingas iki šiol.Reikšminiai žodžiai: Žemaičių kalvarija; Katalikiška reforma; Calvary of Samogitia; Catholic reform; Žemaičių Kalvarija; Katalikiškojo reforma; Catholic reform.

ENThe article analyses the circumstances that could have influenced the creation of the Calvary of Samogitia in the middle of the 17th century. Founder Bishop Jurgis Tiškevičius (1633-1649) is considered to be one of the most active nurturers of the Catholic Reform in the Diocese of Samogitia. At that time a certain model of a pilgrim centre was developing throughout Europe, i.e. Calvary complexes devoted to the cult of the passion of Christ. It is thought that Jurgis Tiškevičius was familiar with the practice of the Way of the Cross in Calvary, which was popular in Europe. He was also familiar with the advantages of the Calvary, which was being created in Poland at that time (Kalwaria Zebrzydowska). During the initial stage (in 1638) the Jesuits helped the Bishop. The names of Jesuits Benedict de Soxo, Mykolas Ginkevičius, and Jonas Jaknavičius are mentioned in the written sources of the 17th century. The Dominican Order, which functioned actively in Poland during the post-Tridentine period but still had no convents in Samogitia, was entrusted with the patronage of a newly established complex in 1642. Skilfully prepared sermons of the Dominicans had to play an important role within the liturgy of a newly founded complex of the Way of the Cross, which was devoted to the clear explanation of the meaning of the passion of Christ to believers.During his visit in Rome, Bishop Jurgis Tiškevičius managed to obtain indulgences for his new Calvary, and later ordered to create the necessary prayers and hymns that are still being sung in the Way of the Cross of the Calvary of Samogitia. Thanks to the Dominicans the copy of the painting of the Blessed Virgin Mary worshipped in Naples was brought to the Calvary of Samogitia from Rome. It is thought that the painting was hung in the high altar. In 1648, the Bishop participated as a mediator in acquiring an especially valuable relic of the Holy Cross from the Dominican Convent in Lublin. It is stated that while creating the Calvary of Samogitia in the middle of the 17th century, the most significant Samogitian pilgrimage centre was formed purposefully and intentionally, following the decrees of the Council of Trent as well as the historical data, and referring to the peculiarities of Lithuania at that time and the entire European context. Just like other similar European complexes the centre became an important hearth of the dissemination of the Catholic Reform. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/21496
Updated:
2020-07-28 20:26:19
Metrics:
Views: 11    Downloads: 3
Export: