LTStraipsnyje analizuojama katalikų dvasininkijos laikysena modernaus lietuviškojo nacionalizmo raiškos kontekste. XIX a. pab. dvasininkų nuostatos istoriografijoje dažnai įvardijamos senosios ir jaunosios dvasininkų kartų konfliktu. Todėl siekiama išsiaiškinti, kuo pragrįstas toks skirstymas, kiek konfliktas buvo sąlygotas amžiaus skirtumų, o kiek pažiūrų susidūrimo – skirtingos tautiškumo ir katališkumo dermės sampratos. Katalikiškos pakraipos tekstų analizė leidžia teigti, kad idėjinę diferencijaciją dvasininkijoje kartų konfliktu galima vadinti tik iš dalies. Senųjų–jaunųjų priešpriešą sąlygojo ne amžiaus grupių konfliktas, bet suponuotas ir skirtingai suvokiamas dvasininko pareigos bei katalikybės ir tautiškumo santykis. Įtampa minėtu pagrindu reiškėsi ir vienos amžiaus grupės dvasininkų tarpe. Pozityviai vertinantys lietuvių tautinį judėjimą ir jame dalyvaujantys dvasininkai deklaravo katalikybės ir tautiškumo (lietuviškumo) sintezę, tuo tarpu kita dvasininkijos dalis savo nuostatose pirmiausia akcentavo katalikybę–universalią dimensiją, o moderniam lietuviškam nacionalizmui priešpriešino Lietuvos ir Lenkijos kultūrinės–politinės unijos idėją.
ENIn historical scholarship the attitudes of the clergy at the turn of the century are often referred to as a generational conflict between older and younger clergymen. In this paper an attempt is made to establish the basis of the conflict and the extent to which it depended on the differences in age and outlook – in the different interpretations of the ratio between nationalism and Catholicism. The analysis of Catholic texts suggests that the ideological differentiation of the clergy can only partly be accounted for by the generation gap. The confrontation "the young versus the old" was conditioned by different conceptions of the clergy's duties and the relationship between Catholicism and nationalism rather than by the conflict of their age groups. Clergymen treating Lithuanian national movement positively advocated the synthesis of Catholicism and (Lithuanian) nationalism, while others considered Catholicism as a universal dimension and supported the idea of political Lithuanian–Polish union against Lithuanian modern nationalism.