LTStraipsnio tikslas - aptarti ir įvertinti Žemaitijoje rezidavusio kunigaikščio Mykolo Mikalojaus Oginskio (1849-1902) lituanistinę veiklą tautinio kultūrinio sąjūdžio metu, išaiškinti jos pobūdį, pagrindinius bruožus ir motyvus. Tyrimas parodė, kad M. M. Oginskis užsiėmė itin plačia ir įvairia lituanistine veikla, tiesiogiai ir netiesiogiai skatinusia bei veikusia nacionalinės kultūros raidą. Ši veikla kunigaikščio buvo nuosekliai vykdoma visą gyvenimą iki pat mirties. Paveikta XIX a. vidurio „žemaitiškojo“, bajoriškojo sąjūdžio tradicijų, ji apėmė tiek legalią, tiek nelegalią formas ir reiškėsi srityse, tokiose kaip lietuvių kultūrinio sąjūdžio veiklos rėmimas, rūpinimasis draudžiamos spaudos leidimu ir jos platinimu, liaudies švietimas, LDK simbolikos naudojimas privačiame ir viešajame gyvenime, slaptų lietuviškų mokyklų steigimas, muzikos mokyklų kūrimas, muzikinės kultūros plėtra, liaudies meno ir kultūrinio palikimo puoselėjimas. Aktyvus lietuviškų aspiracijų palaikymas ir rėmimas kunigaikštį M. M. Oginskį ne tik išskiria iš savo luomo atstovų, bet ir leidžia gretinti su žymiais tautinio kultūrinio sąjūdžio veikėjais, padariusiais svarbią įtaką šio sąjūdžio raidai ir nacionalinės kultūros procesų formavimuisi. Aristokrato dalyvavimas šioje veikloje liudija norą ir pastangas įsilieti į naujai atgimstančią visuomenę. Kaip ir daugelis kitų to meto veikėjų, M. M. Oginskis dirbo švietėjišką ir mecenatinį darbą, kurio pobūdį nulėmė krikščioniškosios ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės pilietiškumo tradicijos, XIX a. vidurio lietuvių veikėjų pavyzdys ir to meto pokyčių paveikta aristokrato jausena.
ENArticle analyses the activity of a member of a prominent noble family, the Duke Mykolas Mikalojaus Oginskis (1849-1902), in the field ofLithuanian culture during the period of the cultural national movement of Lithuanians in the 2nd half of the 19th century and the beginning of the 20th century. Within Lithuanian historiography there has, until now, been no investigation made into the participation o f the individuals' that belonged to the highest ranks of nobility in the cultural and national movement. No consideration has been given to their influence in the evolution and formation of a Lithuanian national culture. Despite this, a rather negative estimation of this rank has long since been established. M. M. Oginskis absorbed the traditions of artistic and scientific patronage from his family, though he did not restrict himself to this activity alone and was also known to be a supporter of Lithuanian aspirations among his contemporaries. The investigation revealed that M. M. Oginskis kept himself busy with rather wide and various Lithuanian cultural activities, activities which directly and indirectly prompted and influenced the development of national culture. This activity was under consistent implementation during the Duke's lifetime until his death. The aforementioned activity, which was influenced by the traditions of the "Samogitian" movement of the nobles in the middle 19th century, involved both legal and illegal methods and was manifest in such fields as patronage of the activity of the Lithuanian cultural movement, the overseeing of forbidden press publishing and distribution, the education of people, the use of the symbols of the GDL in private and public life, the establishment of the underground Lithuanian schools, the development of music schools and the patronage of music culture in general, and finally the nurturing of folk art and cultural heritage.The active support of Lithuanian aspirations not only distinguishes the Duke M. M. Oginskis but also allows us to compare him with the prominent activists of the national cultural movement, those activists who had an important influence on the development of the cultural movement and also on the developing processes of national culture. The aristocrat's participation in this movement is witness to his wish and efforts to join the newly developing society. As with many other public figures of that time, M. M. Oginskis carried out educational and patronising work whose nature was determined by the Christian and civil tradition of the Grand Duchy of Lithuania, the example of Lithuanian activists in the middle of the 19th century, and the sentiments of an aristocrat influenced by the changes of the day.