Vadybinių bei socialinių kompetencijų ugdymas taikant aktyviuosius mokymo metodus

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vadybinių bei socialinių kompetencijų ugdymas taikant aktyviuosius mokymo metodus
Keywords:
LT
Mokslinis ugdymas / Scientific education; Specialusis ugdymas / Special education.
Summary / Abstract:

LTNaudojant aktyviuosius ugdymo metodus, keičiasi tiek dėstytojo, tiek studento vaidmenys. Didėja mokytojo kaip pagalbininko ir vadybininko vaidmuo, keičiasi kontrolės sritis: ji pereina nuo dėstytojo besimokančiajam. Vadybinių ir socialinių kompetencijų bei gebėjimų įgijimui didelę reikšmę turi praktiniai užsiėmimai simuliuojant įvairių situacijų kūrimą bei jų nagrinėjimą ir apibendrinimą, procesą stebint ir nuolat konsultuojant dėstytojui. Studentai ne tik kuria realaus verslo situaciją, bet ir patys turi atlikti šios situacijos analizę (nustatyti klaidas, klaidų priežastis, sėkmės atvejus ir pan.), sužino apie savo kolegų veiklą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aktyvieji ugdymo metodai; Aktyvieji ugdymo metodai, patyriminis mokymasis, mokymosi motyvas, socialinė kompetencijos; Aktyvus mokymas, verslumo ir socialinių kompetencijų ugdymas; Mokymosi motyvas; Patyriminis mokymasis; Vadybine ir socialine kompetencijos; Veiklumas; Acruve teaching, entrepreneurship and social competence development; Active methods of education; Active teaching methods, expierenced learning, leraning motivation, social competences; Activity; Motivation of learning; Profficiency learning; Social an managing competenses.

ENThe world is changing at a rapid pace and it is significant to realize the trends and principles of a contemporary labour market and adapt the acquired knowledge in practice. Therefore, while performing the analysis of the entrepreneurship and social competences development within an education process, it's important to understand the assumptions that influence adult education; to evaluate adults' motivation criteria to study; analyse the significance of the applied methods in the process of entrepreneurship and social competences development. Interaction between a teacher and a student directly influences the training itself. The purpose of the active methods in Management to encourage personality's self-expression and productivity. These methods not only influence a teaching process and its results but also affect entrepreneurship competences and skills' development. The teachers, who pay more attention to the teaching process itself, seek to make it attractive, interesting and meaningful. The appliance of the active methods within it creates a synergetic effect, which in Greek means a joint action and complement/strengthen the command work.The active methods: games, organization of events, cognitive excursions to companies, attendance of performances etc. - all they encourage students to analyse, make decisions, search for motivations of their successes and failures, evaluate the consequences and predict the perspectives as well as they educate the student's creativity, communication skills and activity. The students feel themselves more important because they are able to share their knowledge and experience. The report focuses more on those methods which provide opportunities to enhance the effectiveness of the lecture approach, to keep student's interest in a lecture and stimulate students' mental efficiency. [From the publication]

ISBN:
9789955859000
Related Publications:
Kūrybiškumo ugdymas mokant / Ala Petrulytė. Vilnius : Presvika, 2001. 126 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/20004
Updated:
2016-05-25 16:33:24
Metrics:
Views: 21
Export: