Santykis su kultūra ir jo ypatumai mokykliniame amžiuje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Santykis su kultūra ir jo ypatumai mokykliniame amžiuje
Straipsnis anglų k: Wissenschaft - Studium - Schule auf neuen Wegen / Gerd-Bodo Reinert, Irena Musteikienė (Hrsg.). Frankfurt am Main: Lang, 2002 (Baltische Studien zur Erziehungs- und Sozialwissenschaft ; Bd. 6)
Keywords:
LT
Kultūros paveldas / Cultural heritage; Kultūros politika / Cultural policy; Mokiniai /School students; Jaunimas / Youth.
Summary / Abstract:

LTDvasinės krizės padariniai Lietuvoje ir pasaulyje reikalauja daug dėmesio skirti asmens dvasingumo ugdymui. Ugdant asmens dvasingumą svarbu skatinti skirtingo amžiaus moksleivių dvasinės raidos tyrimus. Svarbiausia šių tyrimų paskirtis – atskleisti, kaip vyksta asmens dvasinis tapsmas, kitimas, individualizacija. Juk kiekvienas žmogus yra savita, iš kitų išsiskirianti būtybė, Straipsnyje aptariamas dvasingumo tyrimo aktualumas bei sudėtingumas, santykis su kultūra išryškinamas kaip dvasingumo sklaidos pamatas. Tyrimo objektu pasirinkta paauglių ir vyresniųjų moksleivių santykio su kultūra raida. Tyrimu siekta atskleisti šio amžiaus moksleivių santykio su kultūra raidos tendencijas ir prielaidas. Buvo taikyta mokslinės literatūros analizė, diagnostiniai pokalbiai, testai (nebaigtų sakinių, K. Izardo, B. Dodonovo), aprašai (vertybinių požiūrių, elgesio) ir kt. Lyginamoji duomenų analizė atskleidė, kad minėtos kultūros sritys pagal jų humanistinės bei socialinės reikšmės pripažinimą tarp paauglių išsidėsto tokia tvarka: dora, technika, gamyba, mokslas, prekyba, menas, tarp vyresniųjų moksleivių – tokia tvarka: dora, technika, mokslas, menas, gamyba, prekyba. Vadinasi, paauglių požiūris į dvasinę kultūrą (išskyrus dorą) yra ne toks teigiamas kaip į materialinę kultūrą. O vyresnieji moksleiviai dvasinę kultūrą vertina labiau negu materialinę. Vis dėlto kultūros vertybių pažinimas, įprasminimas ir išgyvenimas tebėra aktuali problema ir paaugliams, ir vyresniojo mokyklinio amžiaus vaikams.Reikšminiai žodžiai: Dorovė; Dvasinė kultūra; Kultūra; Kultūros vertybės; Moksleiviai; Moralė; Paaugliai; Paauglystė; Vertybės; Cultural values; Culture; Moral; Morality; Pupils; Spiritual culture; Teenagers; Values.

ENThe article presents the peculiarities of the teenagers' (7-9form) and older students (10-11 form) relation to culture. The relation to culture is viewed in terms of their spiritual development. Most of the attention of the research was focused on the essential parts of culture, such as: technology, production and trade as main representations of material culture, and science, arts and morality as dimensions of the spiritual culture. Students' positive attitude to culture was taken as the main criterion in the evaluation of their relation to it. The results of the enquiry revealed that most of the students have a positive attitude toward morality, but teen agrees shared a less positive attitude to science and arts in comparison to material culture. The older students' tendency for greater appreciation of spiritual culture was also evident. However, understanding and living the cultural values still remains an important issue in both teenage and older secondary school age. [From the publication]

Related Publications:
Pleneras - būsimųjų dailės mokytojų meninių kompetencijų ugdymo forma / Giedrė Riškutė Kariniauskienė. Jaunųjų mokslininkų darbai. 2007, Nr. 3 (14), p. 43-49.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18974
Updated:
2016-07-09 15:41:26
Metrics:
Views: 15
Export: