Freska "Nukryžiuotasis su Švč. Mergele Marija ir šv. evangelistu Jonu" Vilniaus katedros kriptoje : kas, kaip, kam, kodėl?

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Freska "Nukryžiuotasis su Švč. Mergele Marija ir šv. evangelistu Jonu" Vilniaus katedros kriptoje: kas, kaip, kam, kodėl?
Alternative Title:
Wall-Painting "Crucifixion with the Virgin Mary and St John the Evangelist" from the Crypt under the Vilnius Cathedral: Who? How? For Whom? and Why?
In the Book:
Pamaldumas Išganytojui Lietuvos kultūroje / sudarytoja Gabija Surdokaitė. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008. P. 137-149
Keywords:
LT
14 amžius; Viduramžiai; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Religinis menas / Religious art.
Summary / Abstract:

LT1985 metais Vilniaus katedros kriptoje buvo rasta sienų tapybos scena "Nukryžiuotasis su Švč. Mergele Marija ir šv. evangelistu Jonu" ir figūrinės kompozicijos fragmentai, datuoti XIV amžiaus pabaiga. Tapybos kompozicija buvo įvardyta kaip dar romanikos bruožų turinčios ankstyvosios gotikos kūrinys, nutapytas iš Vakarų Europos atvykusio meistro. Egzistuoja ir lenkiškas rytietiškas freskos kilmės scenarijus: tyrinėtoja Magorzata Smorąg-Rycka kūrinį priskyrė bizantinei dailei. Straipsnyje siekiama išanalizuoti šios freskos tapybos stilistiką, funkciją ir ikonografiją, ieškoma atsakymų į klausimus: kas nutapė freską, kaip buvo nutapyta ši kompozicija, kam buvo skirtas kūrinys. Šios kompozicijos stilistikoje ir ikonografijoje glūdi informacija apie dailės praktikas LDK vėlyvaisiais viduramžiais ir dailėtyrines interpretacijas XX a. pabaigos - XXI a. pradžios Lietuvoje. Freskos siužetas būdingas ir Rytų, ir Vakarų Bažnyčiai, scenoje vaizduojamas vinimis prie kryžiaus prikaltas Jėzus, jo dešinėje stovi Švč. Mergelė Marija, kairėje - šv. evangelistas Jonas. Visų trijų figūrų proporcijos kiek pailgintos, tačiau pačios figūros yra maždaug vienodo dydžio. Piešinys linijiškas, figūrų formas žymi platus tamsus kontūras. Freskos meistro uolumas kaltas dėl kūno svorio logikos stokos, lėmusios netolygų viršutinės ir apatinės kūno dalių vaizdavimą. Autorė daro prielaidą, kad Vilniaus katedros freska - akivaizdus stačiatikiškosios dailės lotynizacijos pavyzdys.Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Viduramžiai; Freskos; Bažnyčios; Lithaunia; Vilnius; Middle Ages; Fresco; Church.

ENIn 1985 the mural painting “The Crucifix with the Blessed Virgin Mary and St. John the Evangelist” and fragments of a composition, dated the end of the 14th century were found in a crypt of Vilnius Cathedral. The painting composition was recognized as a creation of the early gothic style with traits of romanticism, painted by a master from the Western Europe. The Eastern, i. e. Polish scenario of the origin of the mural painting also exists: the researcher Malgorzata Smorąg-Rycka attributed the creation to the Byzantine art. The article makes attempts to analyze the pictorial style, function and iconography of the mural painting, searches for the answers to the following questions: who and how painted the composition and to whom it was dedicated. The style and iconography of the composition provides the information on art practices in the Grand Duchy of Lithuania in the late Middle Ages and on the art criticism interpretations in Lithuania in the end of the 20th century and the beginning of the 21st century. The subject of the painting is characteristic of both Eastern and Western church, the painting shows the crucified Jesus with the Blessed Virgin Mary on his right and St. John the Evangelist on his left. The proportions of all the three figures are to a certain extent stretched However, the figures themselves are more or less of the same size. The drawing is linear, the forms of the figures are outlined by a wide dark contour. It is the painstakingness of the master of the painting which is guilty with regard to the lack of the body weight logic, which resulted in uneven depiction of the upper and lower body parts. The author makes the presumption that the mural painting of Vilnius Cathedral is an obvious example of Latinisation of the Orthodox art.

ISBN:
9789955868125
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18634
Updated:
2013-04-28 18:56:24
Metrics:
Views: 95
Export: