„Brežnevinio sąstingio“ praeities deformacijos lietuviškuose kino ir televizijos vaidybiniuose filmuose (1968-1980 metai)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
„Brežnevinio sąstingio“ praeities deformacijos lietuviškuose kino ir televizijos vaidybiniuose filmuose (1968-1980 metai)
Alternative Title:
Past deformations of "Brezhnevian stagnation" in Lithuanian cinema and TV fiction films (1968-1980)
In the Journal:
Lietuvos istorijos studijos [LIS] [Studies of Lithuania's History]. 2008, t. 22, p. 104-116
Keywords:
LT
20 amžius; Istorija (mokslas) / History science; Kinas. Filmai / Cinema. Movies.
Summary / Abstract:

LTNuodugni sovietinės epochos lietuviškų vaidybinių filmų analizė leidžia siūlyti tokį filmų apie praeitį klasifikavimą: 1) Istoriniai filmai, kuriuose vaizduojamas objektas yra praeitis. 2) "Istorinė priedanga". Tai filmai, kuriuose nagrinėjami tuometinės dabarties klausimai - praeitis tėra tik priedanga. 3) "Tarpistoriniai" filmai, kuriuose praeities siužetas susipina su tuometine vaizduojama dabartimi. 4) "Praeities aktualijos". Tai filmai, kuriuose, plėtojant nūdienos siužetą, aktualinama praeitis. 1968-1969 m. griežtėja priežiūra, grąžinamas "socialistiniu realizmu" grindžiamas vaizdavimo principas. Teminiuose planuose griežčiau reikalauta įgyvendinti primetamas temas (darbininkija, gamyba, sportas. 1969-1980 m. kuriant filmus ryškėja romanistikos įtaka, lėmusi filmų apie praeitį laikotarpių pasirinkimą.1969-1980 m. filmams būdinga: a) tolimesnės praeities rekonstrukcijos išstumia XX a. istoriją; b) herojus, įkvepiančius komunistinei kovai, pakeičia didvyriai, kovojantys ir pasiaukojantys dėl teisybės ir laisvės; c) okupacijos aktualinimą pakeičia moraliniai etiniai klausimai; d) "nūdienoje" vyrauja pokario problematika. Šio laikotarpio kūriniai nepasižymi ryškiomis dominantėmis. Pokario tema netenka 1960-1968 m. vyravusių opozicinių nuotaikų, grindžiamų politinėmis aktualijomis, kurias keičia "moralinis nerimas": visuomenės pasyvumas, kaltė, individualūs ieškojimai ir t. t. Identifikuoti istorinės atminties vietas galima įvertinus kitas LTSR kultūros sritis, turėjusias įtakos LTSR kinematografijos raidai.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos kinas; Lietuvos televizijos filmai; Sovietmetis.

ENThe objective of this work is to identify collective memory shapes in Lithuanian fiction TV and cinema film during brezhnevian period (1968-1980). According to new popular theoretical approaches this work analyses the specific source of history - fiction film - so why his research brings Lithuanian fiction film up-to-date usual resources of history. According to the research conclusions, there are made new methodical approaches, which can help to classify fiction films in which it can be seen past representations. In other hand, analysis of archival origins helps to reconstruct soviet film industry system of Lithuania (censorship, the specific "controlgear" of films) and contextual analysis, which identifies the main political and creative displacements. Film content research helps to identify the reconstructions of past and it's sociohistorical approaches. [From the publication]Detailed analysis of Lithuanian movies of the soviet epoch allows suggesting the following classification of movies about the past: 1) historical movies that picture the past; 2) “historical cover” involves movies that analyse issues of then presence; serve only as a cover; 3) “interhistorical” movies, where past stories mix with then presence; and 4) “relevant issues of the past”; these are movies that develop the store of then presence and involved relevant issues of the past. In 1968-1969, stricter censoring restored imaging based on “socialistic realism”. Subject plans stricter required the implementation of enforced subjects (work, production, sports). Movies of 1969-1980 experienced the influence of romantism, which conditions choosing certain periods of the past. Movies of 1969-1890 featured the following characteristics: a) further reconstruction of the past replaces the history of the 20th c.; b) heroes inspiring communist fighting are replaced by heroes fighting and scarifying for truth and freedom; c) actualisation of the occupation is replaced by moral and ethical issues; d) “presence” features problems of the after war. Creations of this period do not feature bright dominants. The subject of the after war losses oppositional moods of 1960-1968 based on politically relevant issues that were replaced by “moral worry”: public passiveness, fault, individual searches, etc. Places of historical memory may be identified having evaluated of other areas of LSSR that influenced the development of the cinematography of the LSSR.

ISSN:
1392-0448; 1648-9101
Subject:
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/16767
Updated:
2019-11-12 23:17:56
Metrics:
Views: 31    Downloads: 23
Export: