Penkerių šešerių metų vaikų religingumo raiškos vaizdiniai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Penkerių šešerių metų vaikų religingumo raiškos vaizdiniai
Alternative Title:
Expression of religiousness in 5-6 year old school children
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomas 1995-1999 m. Lenkijoje ir Lietuvoje atliktas tyrimas, kurio tikslas – atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų (5-6 m.) religingumą reprezentuojančius vaizdinius ir religijos ypatumus ankstyvojoje vaikystėje. Išryškinamos religinių tiesų kategorizavimo ypatybės vaikų patirtyje, religinio pobūdžio reiškinių interpretavimas, apibrėžiamos religiniam ugdymui reikšmingos kryptys bei principai. Lenkijoje atliktame tyrime dalyvavo 270 vaikų (5-6 m. amžiaus), lankančių vaikų darželius Krokuvos mieste. Lietuvoje atliktame tyrime dalyvavo 283 vaikai (5-6 m. amžiaus), lankantys Klaipėdos miesto vaikų darželius. Naudotos projekcinio tyrimo metodikos: vaikų teminiai piešiniai pagal penkias religingumo kategorijas (Lenkijoje) ir teminių paveikslėlių interpretavimas (Lietuvoje). Metodikos papildo viena kitą ir padeda nustatyti ikimokyklinio amžiaus vaikų religingumo raiškos ypatybes, sampratos, vaizdinių esmę. Tyrimų rezultatai atskleidė, kad Lenkijoje vaikų religingumas labiau konceptualizuotas ir pagrįstas katalikiškomis tiesomis, vaikai ieško individualaus ryšio su religija. Lietuvos vaikų religiniams vaizdiniams didelę įtaką daro suaugusieji, Lenkijoje aplinkos įtaka kur kas silpnesnė. Lietuvos vaikų religingumo esmė – Dievo meilė ir bausmė, Lenkijos – šventumas, Šventoji dvasia. Tyrimas patvirtino būtinumą ieškoti ikimokyklinio amžiaus vaikų religinio ugdymo pedagoginių pagrindų ir siekti, jog jau ikimokyklinio amžiaus vaiko supratimas būtų teisingas, stiprinti vaiko vidinius ryšius su religinėmis tiesomis ir vengti materializuoto jų interpretavimo.

ENThe paper presents the study carried out in Poland and Lithuania in 1995–1999 with an aim to reveal the images representing religiousness of pre-school children (5–6 years of age) and the peculiarities of religion in early childhood. The peculiarities of categorisation of religious truths in children’s experience and interpretation of religious phenomena are highlighted; the directions and principles relevant to religious education are defined. 270 children (aged 5–6) from kindergartens in Krakow participated in the study carried out in Poland. 283 children (aged 5–6) from kindergartens in Klaipėda participated in the study carried out in Lithuania. Projective research methodologies were applied: children’s thematic drawings according to five categories of religiousness (Poland) and interpretation of thematic illustrations (Lithuania). The methodologies complement each other and help to identify the peculiarities of expression, concept and essence of constructs of pre-school children’s religiousness. Research results revealed that Polish children’s religiousness is more conceptualised and based on Catholic truths and children search for an individual relationship with religion. The religious constructs of Lithuanian children are greatly influenced by adults, whereas the influence of environment is much weaker in Poland. The essence of Lithuanian children’s religiousness – God’s love and punishment, whereas that of Polish children – sacredness and the Holy Spirit. The study confirmed the necessity to search for pedagogical foundations of religious education of pre-school children and seek that the understanding of a pre-school child was correct as well as to strengthen the child’s internal relationship with religious truths and avoid their materialised interpretation.

ISSN:
1392-0499
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15782
Updated:
2018-12-17 11:12:26
Metrics:
Views: 24    Downloads: 1
Export: