Naujos prielaidos Povilo Alšėniškio portreto identifikacijai ir atribucijai

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Naujos prielaidos Povilo Alšėniškio portreto identifikacijai ir atribucijai
Alternative Title:
Portrait of Bishop Povilas Alšėniškis: premises for its identification and attribution
In the Journal:
Lietuvių katalikų mokslo akademijos metraštis [LKMA metraštis]. 2001, t. 19, p. 353-396
Keywords:
LT
Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Politinė ideologija / Political ideology; Bažnyčios istorija / Church history.
Summary / Abstract:

LTLietuvos dailės muziejuje saugomas tapybinis portretas, lietuvių dailės istoriografijoje tradiciškai laikomas Vilniaus vyskupo Povilo Alšėniškio (?- 1555) atvaizdu, spėjama, kad sukurtas italo Giovanni dal Monte’s. Tai aliejumi ant drobės tapytas 78x69 cm dydžio portretas, ovale vaizduojantis vyskupą iki juosmens. Straipsnio autorė identifikuoja Povilą Alšėniškį kaip Žemaičių vyskupą Kazimierą Pacą, kurį nutapė ne minėtasis italų dailininkas, bet Gdansko meistras Danielis Georgas Schultzas Jaunesnysis (apie 1615-1683). Straipsnyje pateikiama šio autoriaus kūrinių atributavimo istorija ir aptariami autorinio braižo aspektai. D. Schultzas dažnai sau leido visiškai minimalizuoti nuorodas į visuomeninę padėtį (atsisakė regalijų, ordinų, valdžios lazdų ir kitų skiriamųjų ženklų), įrašų kompozicijoje. Jis susikaupia ties pačiu asmeniu, o ne jo visuomeniniu statusu. Portrete Kazimieras Pacas pavaizduotas maždaug 55-60 metų. Aplink akis žymu smulkiomis klostelėmis suglebusi oda, pagrindinės mimikos raukšlės, tačiau veidas dar nepaliestas žilos senatvės. Dailininko braižas virtuoziškai drąsus, daugiasluoksnis, tačiau nenugludintas lesiruočių pertekliumi, modeliuojama ne vien šviesos ir tamsos zonomis, bet - ir labai aktyviai - spalva ir potėpiu, kitomis tapybos priemonėmis. Kur ir kada Danielis Schultzas galėjo nutapyti Žemaičių vyskupą Kazimierą Pacą? Autorė daro prielaidą, kad portretas užsakytas 1670 m., K. Pacui dalyvaujant Varšuvos seime.Reikšminiai žodžiai: Vyskupai; Dailėtyra; Portretai; Tyrimai; Kompiuteriniai; Identifikacija; Atribucija; Bishops; Portraits; Analysis.

ENThe Lithuanian Art Museum stores a painted portrait, which, in the traditional historiography of Lithuanian art, is considered an image of Vilnius bishop Povilas Alšėniškis (?- 1555). It is speculated that the painting could have been created by Italian painter Giovanni del Monte. The painting is a portrait of the measurements of 78x69 cm, oil painted on a canvas, presenting a waist-deep oval image of the bishop. The author of the article identifies Povilas Alšėniškis as the Samogitian bishop Kazimieras Pacas, painted not by the aforementioned Italian artist, but by the Gdansk master Daniel Georg Schultz Jr. (approximately 1615-1683). The article tells the history of attribution of the works by the said author and discusses the aspects of the author’s hand. D. Schultz quite frequently completely minimized the reference to the social status (he refused imaging the regalia, medals, scepters or other insignia of rank) in his compositions. He rather dedicated attention to the person him/herself, rather than his/her social status. Kazimieras Pacas is depicted as a person of approximately 55-60 years of age. The skin around his eyes is crinkled, his face has the main characteristic wrinkles however his features are not yet touched by senility. The artist’s hand is virtuoso, courageous and multilayered, but not too much polished, the modeling is performed not only employing the zones of light and dark, but also, very actively, by colours and brushstrokes and other means of painting. Where and when Daniel Schultz could paint the Samogitian bishop Kazimieras Pacas? The author makes an assumption that the portrait was ordered in 1670, when K. Pacas was participating in the Sejm of Warsaw.

ISSN:
1392-0502
Related Publications:
Lietuvos valstybės kūrėjai, T. 1, XVI-XIX a. portretai / [sudarė Laima Bialopetravičienė]. Vilnius : Lietuvos dailės muziejus, 2006. 390 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15704
Updated:
2018-12-17 10:52:26
Metrics:
Views: 29    Downloads: 15
Export: