Baroko epochos sinagogos Lietuvoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Baroko epochos sinagogos Lietuvoje
Alternative Title:
Baroque synagogues in Lithuania
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2001, t. 21, Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės barokas: formos, įtakos, kryptys, P. 189-198
Summary / Abstract:

LTDidžiuosiuose miestuose dažniausiai statytos mūrinės sinagogos. Nuo XVII a. galiojo draudimas, kad sinagoga negali būti panaši į krikščionių šventovę bei vyrauti aplinkoje. Mūrinės barokinės sinagogos buvo nesudėtingų formų - kompaktiško, artimo kubui tūrio. Vidaus erdvė - vyrų maldos salė, keturiais stulpais daloma į devynias travėjas su bimos vieta centre. Barokinės sinagogos stovėjo Vilniuje, Kauno Vilijampolėje, Marijampolėje, Ukmergėje. Iki šių dienų išliko Kėdainiuose ir Kalvarijoje (Marijampolės r.). Kėdainių sinagogos formose galima įžvelgti Kėdainių Kalvinų bažnyčios įtaką. Kalvarijos sinagoga apgriuvusi; išliko storos išorės sienos, bimos kolonos (trys) ir aron kodešas. Pirmosios medinės sinagogos Lietuvoje pradėtos statyti XVII a. II pusėje. Iki šių dienų išliko tik istorinės jų nuotraukos. Įdomiausios stovėjo Jurbarke, Vilkaviškyje, Valkininkuose, Šaukėnuose, Kelmėje. Jų formose persipynė lietuvių etninės architektūros pastatų (dvarų rūmų, namų, svirnų, kluonų) tipologiniai bruožai su žydų menui būdingais simboliais. Sinagogų viduje egzistavo tam tikra vizualinė ir simbolinė jungtis su katalikų bažnyčių interjerų įranga. Aron kodešai būdavo kelių siaurėjančių į viršų tarpsnių, puošti kolonėlėmis ir drožiniais; skyrėsi tik patys dekoro elementai ir simboliai. Bima sinagogoje užima svarbesnę vietą nei katalikų bažnyčios sakykla, tačiau jos turi ir bendrų bruožų - vyrauja aštuonkampis planas ir įvairūs stogeliai, primenantys baldakimą ar karūnas. Lietuvos sinagogų interjerai buvo santūresni nei kitų Rytų Europos sinagogų. Viduje dažniausiai dominavo natūralus medis.

ENStone synagogues were most frequent in big cities. Starting from the 17th century there was the rule that a synagogue may not resemble a Christian shrine and dominate in the environment. Baroque synagogues were of simple forms, i. e. a compact, almost cubic, volume. The inside space was the men’s prayer hall, divided into nine spaces with the place for the bimah in the centre. Baroque synagogues were built in Vilnius, Vilijampolė in Kaunas, Marijampolė and Ukmergė. Kėdainiai and Kalvarija (Marijampolė district) synagogues have survived till the present day. The forms of Kėdainiai synagogue show the influence of the Calvin church of Kėdainiai. The Kalvarija synagogue is tumbledown – only thick outside walls, three bimah pillars and the Torah ark remain. The first wooden synagogues were constructed in Lithuania in the 2nd half of the 17th century. Only their historical photographs have survived till the present day. The most interesting ones were in Jurbarkas, Vilkaviškis, Valkininkai, Šaukėnai and Kelmė. The typical traits of buildings of the ethnic Lithuanian architecture (manors, mansions, estates, houses, barns and stackyards) intertwined in their forms with the symbols, characteristic of the Jewish art. Inside the synagogues there existed a certain visual and symbolical connection with the equipment of the interior of Catholic churches. The Torah arks were of several phases, narrowing to the top, decorated by small pillars and carvings; only the elements and symbols of decoration were different. The bimah in the synagogue occupies a more important position than the pulpit in the Catholic church however they have similar traits, i. e. octagonal plan and different small roofs, reminiscent of baldachin and crowns prevail. The interior of Lithuania’s synagogues was more moderate than that in other Eastern European synagogues. Natural wood prevailed inside.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15168
Updated:
2018-12-20 22:53:40
Metrics:
Views: 57    Downloads: 25
Export: