Atgailaujančios Marijos Magdalietės paveikslas baroko dailėje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Atgailaujančios Marijos Magdalietės paveikslas baroko dailėje
Alternative Title:
Image of the penitent Mary Magdalen in baroque art
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV], 2001, t. 21, Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės barokas: formos, įtakos, kryptys, P. 95-103
Summary / Abstract:

LTMarija Magdalietė - Naujajame Testamente liudijama moteris, įkvėpta Kristaus ir sekusi juo. Moteris konkrečiu Marijos Magdalietės vardu minima visų keturių evangelistų raštuose. Bažnyčios politika sukūrė įtaigų ir spalvingą, kraštutinai priešingą dviejų moterų tipą: nekaltoji Marija Mergelė — Kristaus Motina, vienintelė pagerbta tarp moterų ir išskirta iš kitų savo dieviška nekaltybe, ir atgailaujanti Marija Magdalietė, kuri įkūnija žemiškas puolusias moteris. Todėl Vakarų "tradicinė" ikonografija Mariją Magdalietę mene vaizduoja kaip atgailaujančią moterį, dažniausiai pusnuogę, ilgais palaidais plaukais, su šalia atversta knyga, padėta ant kaukolės ar po ja, su kvapiojo aliejaus indeliu, - naudojami visi moralizuojantys dorovingumo simboliai. Vokiečių autoriaus A. Piglerio sudarytame baroko dailės temų žinyne yra vienas didžiausių sąrašų, skirtų "Atgailaujančios Marijos Magdalietės" temai. Vienas reikšmingiausių kūrinių šios temos kontekste yra italų meistro Tiziano Vecello "Atgailaujanti Marija Magdalietė". Lietuvos profesionaliosios dailės rinkiniuose šiandien neturime tikrojo baroko Atgailaujančios Marijos Magdalietės vaizdavimo pavyzdžių, tačiau yra šiek tiek vėlesnių dailės pavyzdžių iš bažnyčių inventorių, kurių liaudiškoji stilistika turi aiškią baroko įtaką. "Lietuviškoji" atgailaujanti šv. Marija Magdalietė savo vidine koncepcija hipotetiškai yra artimesnė "mistinei" ispanų baroko tradicijai, kuri savo esme galbūt labiau nei itališkoji yra susijusi su viduramžių šventosios Marijos Magdalietės istorine ikonografija.

ENMary Magdalene is the woman, evidenced in the New Testament, inspired by and following Jesus. The woman by the specific name of Mary Magdalene is mentioned in all the four gospels. The policies of the church developed two colourful, suggestive and contradictory types of women: the innocent Blessed Virgin Mary – the Mother of God, exceptional among all the women with her divine virginity and the penitent Magdalene, which embodies the earthly fallen women. Therefore the “traditional” Western iconography images Mary Magdalene in art as a repenting woman, most frequently semi-naked, with long loose hair and the open green book, placed on top of a skull or under the skull and with a vessel with sweet oil, i. e. all the moralizing symbols of Christian morality are used. The catalogue of the topics of the Baroque art, compiled by German author A. Pigler, contains one of the most comprehensive lists, dedicated to the subject of the “Penitent Magdalene”. One of the most significant creations in the context of the subject is the “Penitent Magdalene” by the Italian master Tiziano Vecellio. The Lithuanian professional art compilations do not contain any examples of true Baroque style imaging of the Penitent Magdalene however there are certain later examples of art, found in churches’ inventories, whose folk stylistics manifests itself with a clear Baroque influence. By its internal concept the "Lithuanian" penitent Magdalene is hypothetically nearer to the “mystical” tradition of the Spanish Baroque, which, in essence, is, maybe even more than the Italian one, related with the medieval historical iconography of Saint Mary Magdalene.

ISSN:
1392-0316; 2783-6843
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15160
Updated:
2022-01-20 22:53:39
Metrics:
Views: 58    Downloads: 15
Export: