Magiškų piešinių plunksnele kūrėjas: Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius ir jo darbų albumas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Magiškų piešinių plunksnele kūrėjas: Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius ir jo darbų albumas
Alternative Title:
Creator of the magic plumelet drawings: Stanisław Bohusz-Siestrzencewicz and the album of his works
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2003, t. 29, p. 65-76. Vilnius kaip dailės mokymo ir sklaidos centras
Keywords:
LT
19 amžius; Vilnius. Vilniaus kraštas (Vilnius region); Lietuva (Lithuania); Atsiminimai. Biografijos / Memories. Biographies.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje kalbama apie XIX a. pabaigos-XX a. pradžios Vilnijos dailininką Stanislovą Bohušą-Sestšencevičių, iki šiol nesulaukusį didesnio lenkų ar lietuvių tyrinėtojų dėmesio. Supažindinama su svarbiausiais dailininko kūrybinės biografijos faktais, plačiai aptariamas 1913 m. Vilniuje pasirodęs jo piešinių plunksnele albumas, atskleidžiantis puikų dailininko kaip piešėjo pasirengimą, žavintis charakteringais ir taikliai pagautais praėjusio amžiaus pradžios Lietuvos miestelėnų tipais, to meto buities detalėmis. S. Bohušo-Sestšencevičiaus kūrybos visuma sunkiai rekonstruojama - ją blaškė ir naikino abu pasauliniai karai, okupacijos. Daugiausiai jo tapybos darbų išlikę Lenkijoje, Lietuvoje yra išlikę šeši dailininko tapybos darbai, trys eskizų albumai ir lakštai piešinių plunksnele tušu. Menininko meniniam mąstymui didelę įtaką padarė dailininkas J. Brandtas, kurio idėjos po kurio laiko nevalingai išsiverždavo mokinio kūrybiniame procese. S. Bohušas-Sestšencevičius anksti susikūrė savo romantizuotą meninę erdvę, į kurią neįsileido to rūstaus meto realijų. Savo estetines nuostatas jis skelbė spaudoje, išleido porą knygelių. Dailininkui esminė grožio ir meno savybė buvo dvasingumas, jam rūpėjo meniškai įprasminti, įamžinti paprastus žmones įvairiose situacijose - dirbančius, keliaujančius, prekiaujančius. Bene išraiškingiausiai dailininkui pavyko pavaizduoti kaimo žmones piešiniuose plunksnele tušu. Šviesą ir šešėlius jis perteikė susikertančiomis įvairių ryškumų linijomis, mesteldamas tik vieną kitą sluoksnius. Taip perduodamos objekto formos, modeliavimas, jo faktūra, tūris.Reikšminiai žodžiai: Vilnius; Dailininkai; Istorija (XIX-XX a.); Temos; Piešiniai; Biografijos; Kūryba; Artists.

ENThe article is dedicated to Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius, a Vilnius artist of the end of the 19th – the beginning of the 20th century, who still has not attained any significant attention from Polish and Lithuanian researchers, gets the reader familiarized with the most important facts of his creative biography, discusses his album of plumelet drawings, published in Vilnius in 1913 and revealing his splendid readiness, fascinating with the distinctive types of Lithuanian townspeople of the beginning of the 20th century and the household details of the period. The totality of the creative of S. Bohušas-Sestšencevičius is difficult to reconstruct – it was tossed and destroyed by both world wars and the occupations. Most of his paintings remain in Poland. In Lithuania there are six of his paintings, three sketches albums and plates for plumelet ink drawings. The artistic thinking of the artist was highly influenced by J. Brandt, whose ideas involuntarily manifested in the creative process of his apprentice. S. Bohušas-Sestšencevičius shaped his romantized artistic space, into which no reality of the harsh period was allowed rather early. He stated his aesthetic viewpoints in the press, published a couple of small books. The essential characteristic of beauty and art was spirituality and the artist attempted to immortalize simple people in different situations – working, travelling, trading. The artist especially succeeded in depicting village people in his plumelet ink drawings. He conveyed light and shades, the forms, models and volume of the objects by intersecting lines of different intensity and throwing one or two layers.

ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Šalis, kurios nebuvo (Stanislovo Bohušo-Sestšencevičiaus kūrybinio metodo klausimu) / Jolita Mulevičiūtė. Menotyra. 2005, Nr. 3 (40), p. 1-14.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/15090
Updated:
2018-12-17 11:11:32
Metrics:
Views: 6    Downloads: 2
Export: