Žemaičių Kalvarijos domininkonų bažnyčios altorių ikonografinė programa XVIII a. II pusėje - XIX a. pr.

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žemaičių Kalvarijos domininkonų bažnyčios altorių ikonografinė programa XVIII a. II pusėje - XIX a. pr
Alternative Title:
Iconographic program of the altars from the second half of the eighteenth-beginning of the nineteenth century in the Dominican Church in Žemaičių Kalvarija
In the Journal:
Acta Academiae Artium Vilnensis [AAAV]. 2002, t. 27, p. 67-81. Vaizdas ir pasakojimas
Keywords:
LT
19 amžius; 18 amžius; Bubiai; Kalvarija; Žemaičių Kalvarija; Lietuva (Lithuania); Ikonografija / Iconography; Religinis menas / Religious art; Šventieji / Saints.
Summary / Abstract:

LTRemiantis archyviniais šaltiniais, straipsnyje atkurta nebeegzistuojančios XVIII a. Žemaičių Kalvarijos dominikonų bažnyčios altorių bei juose buvusių šventųjų atvaizdų ikonografija. Pasinaudojus ikonografiniu-ikonologiniu metodu, norėta išsiaiškinti, kaip vizualinės išraiškos būdu - meno kūriniais - buvo „užrašomi" ir „skaitomi" šiame konvente puoselėti Kryžiaus kelio, Svč. Mergelės Marijos bei dominikonų dvasingumo tradicijai būdingi šventųjų kultai ir tuo būdu atskleisti bažnytinės dailės kaip religinės kultūros dalies specifiką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bažnytinė dailė; Ikonografija; Ikonografinė programa; Altorius; Dominikonai; Kryžiaus kelio kultas; Marijinis kultas; šventųjų kultas; Žemaičių Kalvarija.

ENFrom 1750 until 1824 a wooden Baroque Church of the Assumption of the Virgin Mary stood in the Dominican friary of Žemaičių Kalvarija. The article discusses iconographic program of the thirteen altars that have been located in this church at the beginning of the nineteenth century. This program, composed of images invented either by the Dominicans of Žemaičių Kalvarija or perhaps by their founder Bishop Antoni Tiszkiewicz (Lt., Antanas Tiškevičius), was determined by the tradition of Dominican spirituality. Interrelated through meanings the paintings were grouped in altars which, in their own turn, were located in the church following its symbolic hierarchy. Parallel to the exaltation of the Virgin Mary particular for the monastic orders of the post-Tridentine period, especially elaborated devotional imagery of the Passion occupied a special place within the altar complex of the friars' church in Žemaičių Kalvarija. General postulates of Catholicism as well as cults of saints traditionally propagated within the Order supplemented the main part of the iconographic program. [From the publication]

ISSN:
1392-0316
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/14895
Updated:
2018-12-17 11:01:21
Metrics:
Views: 19    Downloads: 6
Export: